Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Henk van den Helder: Welkom in Haarlem. Wij landen op de Kolderbaan!

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 663 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Henk van den Helder: Welkom in Haarlem. Wij landen op de Kolderbaan!

Vindplaats: www.luchtvaartnieuws.nl

Het is alom bekend dat Amsterdam Airport Schiphol een van de beste, mooiste en leukste luchthavens ter wereld is. Althans, dat is mijn mening en die van vele medereizigers. Regelmatig krijg ik bezoek van collega’s uit andere landen en ikzelf en mijn collega’s zijn zeer veel op pad en hebben in de regel veel plezier om via Schiphol te reizen. In de meeste gevallen worden we er natuurlijk ook door gedwongen maar Schiphol is simpelweg een lekkere ‘Mainport’.

Ik maakte onlangs mijn vijfde vliegreis die maand. Op de loopband in de terminal begin ik al te duimen. Alsjeblieft, laat het niet waar zijn. Tijdens het pre-boarden op D22 kijk ik hoopgevend naar de Kaagbaan. Het zal toch niet weer gebeuren. Zullen we hier vertrekken of maken we eerst een ‘bus-excursie’ met een CO2 uitstoot waar de Haarlemmermeerse paarden de hik van krijgen. Misschien wel via de Buitenveldertbaan? Of de Aalsmeerbaan? Het mooiste zou toch die Kaagbaan zijn.

We stappen in en ik wacht! Ik kijk hoopgevend naar de passagier naast me en ook hij zit gespannen te wachten op de aankondiging dat we deze keer eerst de lucht in gaan en daarna pas gaan rijden. Een ‘Push back’, de veiligheidprocedure en uiteindelijk het verlossende woord van de Engelse gezagvoerder. “I am sorry dear passengers we will Airborne from IJmuiden’. Teleurstelling alom. Bij een ieder!

Hoe is het toch mogelijk? Vijf banen en nu weer die verdomde ‘Polderbaan’. Lekker voor het milieu! Nogal hypocriet vinden wij. Uiteindelijk na de uitgebreide ‘sightseeing’ kiezen we het luchtruim. Ik irriteer me maar berust.

De volgende dag vanuit Londen. Zowaar een lekkere snelle instap en zowaar geen file voor het vertrek. De grootste luchthaven van Europa in een van de grootste en machtigste landen van de wereld. Twee baantjes! Een vijfde terminal in aanbouw. Wat moet dit worden? Enfin, terug naar Schiphol. Letterlijk en figuurlijk. De gezagvoerder reutelt. Het wordt een ‘vluchtje’ van 40 minuten! Dat wist ik al. En verder? Jawel, het is laat op de avond dus zijn de ‘klantvriendelijke’ banen uiteraard dicht.

Amsterdam Airport Schiphol, een bijna beursgenoteerd bedrijf met financiële doelstellingen, laat zich nu blijkbaar leiden door luchtverkeersmanagers die vinden dat ze ‘mijl op zeven’ moeten werken en klanttevredenheid lak hebben? Ik reken even snel uit dat 65 procent van mijn recente vertrek en aankomsten op Schiphol zich hebben afgespeeld op die vervelende ‘vijfde’ baan die zo goed is voor het milieu.

De laatste BMI-vlucht ‘huilt’ boven Spaarnwoude en komt op de ‘vertrouwde’ baan terecht. Gelukkig we zijn er weer… We rollen door en de uitlaatgassen worden wederom 25 minuten lang de polder ingeblazen want het gas zit er lekker op. Op de kruising met de Hoofdvaart in Hoofddorp kijk ik naar buiten of we niet eens een keer een ‘shortcut’ over de Schipholtunnel kunnen doen. Ik transpireer van spanning, ik hoop….maar nee hoor.

Trots landt een 747 Cargo op de Zwanenburgbaan. Wat fijn zeg voor de vracht! Ikzelf kruip terug in mijn schulp want lezen, daar ben ik te opgefokt voor. “Het was de Kolderbaan weer” hoor ik achter me. “Die had ik vorige week ook al”. Het is alsof ik mezelf hoor.

De BMI-machine rijdt door naar Rozenburg, krult dan pas om de Zwanenburgbaan heen en rijdt terug naar Badhoevedorp waar hij alsnog de taxibaan over de tunnel kiest. Het is toch werkelijk verschrikkelijk. En dan nog even een tochtje naar D22. De cabin crew is inmiddels in slaap gevallen en de overige passagiers tasten in het duister. Waar zijn ze in hemelsnaam terechtgekomen? Nederland is toch een van kleinste landjes in Europa. Waarom laten ze dan vliegtuigen zulke lange buspendels maken? Er is toch te weinig ruimte in de Randstad?

Ik bestel mijn volgende ticket. Zie uit naar de plezierige ontvangst op de mooiste luchthaven ter wereld. Een nieuw shirtje kopen, een sushi met een wijntje en een gezellige wandeling door de terminal, en dan…maar weer afwachten. Gaan we via Haarlem naar Parijs of sturen we daar de grote widebodies heen die nog een uurtje of acht te puffen hebben? Dat lijkt mij veel meer voor de hand te liggen.

Op enquêtes die je van de luchthaven krijgt over klanttevredenheid staat geen enkele vraag over deze meest klantonvriendelijke ‘Kolderbaan’. Dit zal vast geen toeval zijn….

Henk M. van den Helder
Algemeen Directeur / General Manager Hertz Rent A Car Benelux


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit castricum

Beste mijnheer van den Helder,

En wij horen het hoor, als u op de Kolderbaan moet landen. We worden er zelfs ziek van en onze kinderen ook!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Pijnlijk: dit hebben de ontwerpers natuurlijk vast niet aan zien komen (ik denk dus van wel). Het gevolg is een extra terminal om zodoende het milieu te sparen. Oh oh oh, wat zijn we groen bezig.

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Prachtig stukje, ikzelf zou iets in die stijl geschreven kunnen hebben.

Inhoudelijk zou het er anders uit zien......

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Per enkele reis verstookt een kist op het taxistukje naar de Polderbaan zo'n 800 liter kerosine (volgens een gezagvoerder).

Geplaatst door gerard uit NULL

In dat geval kun je, om het milieu te sparen, beter in een Hummer gaan rijden...

Geplaatst door Peter uit Hoofddorp

Denk maar aan mij Henk met een weekje Europa kachelen met 5 polderbaanbezoeken.
Kan ik trouwens wel langer mijn krantje lezen.
Groeten van je buurman.