Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Helft verbetering voor Schiphol, helft voor omgeving’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 772 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Helft verbetering voor Schiphol, helft voor omgeving’

SCHIPHOL - De vermindering van geluidsoverlast en vervuiling door stillere en schonere vliegtuigen moet niet langer alleen aan Schiphol ten goede komen, maar eerlijk worden verdeeld tussen de luchthaven en de omgeving. Dat is een belangrijk voorstel momenteel aan de Alderstafel, die eind volgende maand een advies moet uitbrengen over de groei van de luchthaven tot ongeveer 2020. Of dat plan het ook gaat halen, is nog niet duidelijk.

PvdA-Kamerlid Paul Tang is een groot voorstander van dit compromisvoorstel, zei hij dinsdag op een zogeheten raadsinformatievergadering in Lisse. Zijn redenering is dat grote vliegtuigbouwers als Boeing en Airbus onder druk van de markt steeds stillere en schonere vliegtuigen bouwen. Daarvan profiteert tot nu toe alleen Schiphol, die door die lagere geluidsproductie meer vluchten kan verwerken zonder door de geluidsgrenzen heen te gaan. ,,Maar voor die extra vluchten hoeft Schiphol niets te doen, die krijgt de luchthaven helemaal gratis in de schoot geworpen. Het is niet meer dan redelijk dat ook de omgeving van Schiphol een deel van die winst krijgt’’, aldus Tang. Ook de Lissese wethouder Bas Brekelmans is die mening toegedaan. Daarmee zou voor het eerst de zogeheten dubbeldoelstelling in praktijk kunnen worden gebracht: meer vluchten voor Schiphol én minder overlast voor de omgeving.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Victor

Wat zijn dan de acties die voor de bewoners gaan gelden? Immers de vliegtuigen zijn stiller of schoner geworden, maar het aantal vluchten neemt toe. De frequentie is zeer belangrijk. Vliegtuigen zullen altijd een aanzienlijk geluid produceren, dus we hebben meer aan minder vluchten...

Of iemand moet met een zeer goede actie komen die in die 50% zit waar de bewoners echt iets aan hebben..bv veel hoger aanvliegen ofzo zodat je de kisten minimaal hoort....

Ik ben erg benieuwd wat dat dan voor punten kunnen zijn...ik neem aan dat daar ook over gepraat is.... ik hoor graag meer

Geplaatst door Els

Zouden er aan de Alderstafel ook vrouwen zitten? Die zullen volgens mij toch echt wel verklaren dat je een liter water niet in een vingerhoed kunt opvangen. Net zo min kan dit kleine land met die dichte bevolking deze overmacht van het vliegverkeer aan. En nu weer zoiets als een compensatie. Ik als oma, als moeder WIL niets anders dan onze stilte terug en ons normale leven. Mijn lieve kleinzoon vertelde: "oma, ik word wakker van de vliegtuigen en dan ga ik maar wachten tot het voorbij is want ik moet wel in mijn bedje blijven liggen." Dat arme kind kan elke ochtend wachten op....alleen maar het steeds weer aanzwellend lawaai. God mensen, waar zijn jullie toch mee bezig?

Geplaatst door Olav Bijvoet

NIET KROM, MAAR STOM

Er is maar één punt dat om waardering vraagt. Bij het huidige systeem worden handhavingspunten minder snel volgevlogen wanneer stillere toestellen passeren. Dat de 2e kamer daar attent op is en zegt: "ho, dat gaat zo maar niet, die stille toestellen zijn stil omdat het vanzelfsprekend is dat je er alles aan doet om de hinder te beperken. Dus het is fout dat jullie naar je toe rekent. Geef minstens de helft terug!", dat kan ik zeer waarderen. Eigenlijk zou het goed fatsoen zijn om het helemaal ten behoeve van de mensen te gebruiken.

Maar de redenering zó omdraaien dat mensen in de omgeving, zeker die onder de directe toe- en uitgang van de banen, als een soort slaven worden gebruikt die, door de goedheid van de sector, een onsje mee mogen genieten van het feit dat die door technische maatregelen meer toestellen kan stoppen in een pond motorgeluid, die redenering is niet alleen krom, maar ronduit stom

Weer zo'n voorbeeld van een Alderstafelredenering. Die tafel is een ongepaste truc. Dat men zich daartoe leent is onbegrijpelijk.
'But Brutus is a honorable man!".