Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Heffingen nekken vliegmaatschappijen’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 729 
|
 BN de Stem 
‘Heffingen nekken vliegmaatschappijen’

door Herman Stil. (BN De Stem)

AMSTELVEEN - De emissiehandel voor luchtvaartmaatschappijen zal de KLM vanaf 2011 vierhonderd miljoen euro per jaar kosten.

Het bedrag komt bovenop de circa 250 miljoen euro die de maatschappij jaarlijks kwijt is aan de Nederlandse vliegtaks.

Dat schrijft president-directeur Peter Hartman van KLM in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

Hartman waarschuwt daarin dat de positie van Schiphol en het KLM-netwerk worden bedreigd door alle heffingen en belastingen die het kabinet en de Europese Commissie willen invoeren. “Ik vraag uw medewerking om te voorkomen dat de luchtvaart wordt doodgedrukt door kostenverhogingen”, aldus de KLM-topman.

Volgens Hartman veronachtzaamt de politiek de inspanningen die zijn bedrijf doet om milieuhinder te beperken, zoals het aanschaffen van nieuwe vliegtuigen die minder vervuilend zijn.

De KLM was al mordicus tegen de vliegtaks die het kabinet per 1 juli invoert omdat de opbrengst niet ten goede komt aan het milieu maar in de schatkist verdwijnt, omdat mensen er niet minder door gaan vliegen en omdat bedrijven niet geprikkeld worden extra te investeren in milieuvriendelijker toestellen.

In plaats van de vliegbelasting was de KLM altijd voorstander van het verhandelen van emissierechten, waarbij maatschappijen het recht krijgen bepaalde hoeveelheden schadelijke stoffen (vooral kooldioxide/CO2 en stikstofoxide/NOx) uit te stoten, mits ze die hebben gekocht van minder vervuilende bedrijven. Zijn ze zuiniger, dan kunnen ze hun rechten verkopen.

Maar de Europese Commissie wil niet langer dat de rechten onderling verkocht kunnen worden, maar wil ze veilen. De hoogste bieder verwerft dan het recht het milieu te vervuilen.

Hartman: “Dit leidt tot een verdrievoudiging van de kosten, voor KLM circa vierhonderd miljoen euro per jaar, en pakt desastreus uit voor de Europese luchtvaartmaatschappijen en hun thuisbases.”

De maatregelen zijn gebaseerd op de periode 2004-2006, toen de luchtvaart er veel florissanter voor stond dan nu.

“De groei van de luchtvaart is sindsdien afgevlakt tot nog geen kwart van wat het was, de brandstofprijs is toegenomen met 250 procent en de luchtvaart is 7,5 procent CO2-efficiënter geworden.”

Door de luchtvaart aan banden te leggen, zal de economie zwaar getroffen worden, terwijl economische groei volgens Hartman juist noodzakelijk is om milieumaatregelen te financieren.

“Economische schade leidt niet tot milieuwinst. Ik geloof niet dat het klimaatprobleem minder wordt als Nederland zich klein maakt door zich uit de markt te prijzen”, aldus Hartman


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Observer uit Nederland


Geplaatst door Maaike uit Leiden

"Door de luchtvaart aan banden te leggen, zal de economie zwaar getroffen worden, terwijl economische groei volgens Hartman juist noodzakelijk is om milieumaatregelen te financieren."

Hoe krom kan je denken. Als er nu acuut geen enkel vliegtuig meer de lucht in gaat, is het milieu daar het meest mee gebaat!

En de woorden "zal de economie zwaar getroffen worden" lijken me schier overdreven. Vertel mij eens met hoeveel procent Schiphol en de gerelateerde bedrijven bijdragen aan het BNP van Nederland! Schiphol is niet het equivalent voor "BV Nederland"!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Hartman moet eens gaan praten met macro-economen als Heertje en Van Duin in plaats van met zijn bedrijfseconomen.

Hoe ver moet je gaan met onomkeerbare milieuvernietiging om 'crimineel' te zijn?

Geplaatst door Ton uit NULL

Er is gelukkig nog wel wat anders dan luchtvaart om geld te verdienen en welvaart te bevorderen.
Andere landen kunnen dat ook.
Gewoon op korte termijn het roer om.
Of is ineens alle inventiviteit uit Nederland weg, als we dat doen ?