Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Haverkamp wil duidelijkheid over kosten van Geluidsisolatie Schiphol

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 569 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
Haverkamp wil duidelijkheid over kosten van Geluidsisolatie Schiphol

DEN HAAG - De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, Melanie Schultz van Haegen, moet zo snel mogelijk inzichtelijk maken wie verantwoordelijk is voor het betalen van de verschillende kosten binnen het project Geluidsisolatie Schiphol. Dat vindt CDA’er Maarten Haverkamp, woordvoerder Schiphol in de Tweede Kamer, naar aanleiding van het rapport van de Algemene Rekenkamer over de kostenoverschrijdingen.

Haverkamp: “De staatssecretaris kan niet zo maar de te hoge kosten van de geluidsisolatie van woningen rond Schiphol op de belastingbetaler verhalen. Ze moet eerst kijken of een deel van die 110 miljoen euro te verhalen is op ingenieursbureau’s en aannemers”.

Het Tweede-Kamerlid wil verder in de gaten houden of Schultz van Haegen de rekeningen van de tweede fase van het project goed afhandelt. Hoewel het merendeel van die woningen al aangepast is, moet volgens Haverkamp de afrekening daarvan nog gebeuren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Nadat is de Algemene Rekenkamer heft ontdekt dat in het GIS zo’n beetje alles is fout gegaan wat er maar fout kan gaan, nadat onderzoek aantoont dat de geluidsoverlast sinds de opening van De Polderbaan alleen maar is toegenomen, nadat alle Schiphol-groei-beperkende maatregelen zijn gewijzigd komt Melanie Schultz van Haegen met haar oplossing voor de exorbitante stijging van de isolatie kosten:



Reactie van staatssecretaris Schultz op het rapport van de Algemene Rekenkamer:

“Naast de circa 7000 woningen is er voor circa 860 andere woningen eerder een besluit genomen tot isolatie binnen het oude isolatiegebied. Deze woningen vallen niet langer onder het nieuwe isolatiegebied. De staatssecretaris is voornemens deze woningen op dit moment niet meer te isoleren, maar zal op een later moment een definitief besluit hierover nemen op individuele basis.”
(zie http://www.minvenw.nl/cend/dco/nieuws/cgi-bin/force_frame.pl?http://www.minvenw.nl/cend/dco/nieuws/cgi-bin/vwn_p.pl?arch_srcID=2460)



Met andere woorden: Er zijn 4 banen, je ondervindt als burger een hoop herrie en dit wordt bevestigd door V&W, er wordt er 1 baan bijgelegd en nu heb je geen last meer en dus hoef je niet geïsoleerd te worden.

In tegenstelling tot wat de Staatssecretaris berekend heeft, zal er een veel groter aantal huizen geïsoleerd dienen te worden volgens de normen die vastgelegd zijn in de Luchtverkeerswet (wijzigingswet Schiphol).
Deze wet zal sowieso, ondanks de hele lage leeftijd, van tafel worden geveegd vanwege het maximale ‘externe risico’ waarvan het ministerie dient aan te tonen dat dat niet boven het niveau van 1990 komt (met ruim een verdubbeling van het aantal vluchten gaat dat hoe dan ook niet lukken).

Het “Vlieg Tuig” in Den Haag scoort want de Twee Kamer laat zich een oor aannaaien, economische belangen gaan voor en in deze barre tijden gaat welvaart voor welzijn (voor een selecte groep natuurlijk). Haverkamp krijgt over 5 jaar inzicht in hoe dat nou precies zit met PROGIS. Dat zal dan 15 jaar te laat blijken te zijn, voor de bewoners wel te verstaan.


Geplaatst door Ernst

Verhuizen is ook een optie!!!