Hartman: ‘Wij gaan concurrentie met prijsvechters niet uit de weg’
AMSTELVEEN - Luchtvaartnieuws.nl sprak onlangs uitgebreid met Peter Hartman, die op 1 juli vertrekt als topman van KLM. Vandaag het vierde en laatste deel, over de prijsvechters. Hartman geeft aan waar ‘low cost’ KLM raakt en waar niet. Zo gaat hij in op het low cost beleid binnen de Air France-KLM Group en geeft hij zijn visie op de Europese prijsvechters Ryanair en easyJet.
De prijsvechters zijn gedurende uw bestuur (2007-2013) nog sterker geworden. Ryanair is in aantallen passagiers nu de grootste van Europa. De bijna tachtig miljoen passagiers in 2012 was een verdubbeling ten opzichte van 2006. Wat vindt u daar van?
“Ik heb nooit kritiek gehad op Ryanair. Dat bedrijf zit op secundaire airports en dat zijn niet de onze. Bovendien heeft Ryanair een heel zuiver model en een hele duidelijke strategie. Waar je niet voor betaalt, krijg je ook niet en voor alle extra’s moet je betalen. Ik vind het dapper dat O’Leary dat durft te zeggen. Je kunt van Ryanair toch niet verwachten dat je voor zo’n bedrag nog service krijgt.”
“Je hoort wel eens: ‘De KLM is zo duur’. Ja, maar KLM vliegt wel 365 dagen per jaar en niet alleen in het seizoen als het leuk is. De low cost carrier kan zich permitteren een belangrijk deel van de vloot in de winter aan de grond te zetten omdat er te weinig passagiers zijn. Dat is geen infrastructuur die je mag vergelijken met de onze en onze infrastructuur is dan natuurlijk per definitie duurder. Bovendien zijn de prijsverschillen vaak niet groot; KLM komt uiteindelijk vaak als de goedkoopste uit de bus.”
Maar bij uw partner Air France waren ze minder positief over Ryanair.
“Ja, omdat Ryanair vanuit Frankrijk vloog onder Ierse regelgeving, waardoor ze onder allerlei sociale verplichtingen uit konden komen. Daar is inmiddels verandering in gekomen. Air France heeft enkele juridische processen tegen Ryanair gewonnen. Prijsvechters genoten eerst voordelen die flag carriers niet hadden. Ook daar is het een en ander in aangepast. Prijsvechters hebben boetes gekregen vanwege het onder druk zetten van luchthavens en vanwege het onterecht gebruik maken van sociale regelingen, waar met name Ryanair tegenaan liep. En als de EU passagiersrechten wil hanteren moeten ze wel in alle lidstaten worden gehandhaafd en dat was in Ierland niet het geval.
En wat vindt u van easyJet?
“Ons model is niet zoals dat van easyJet. EasyJet gaat intussen wel richting een hybride model en wil zich ook storten op de zakenmarkt. Ze komen met allemaal mooie plannen voor Schiphol, absoluut bedoeld om lagere kosten en betere voorwaarden te krijgen. Daar is Schiphol deels in meegegaan. Zo mocht Transavia niet aan de H-pier voor low cost, waar ook easyJet staat, maar de Autoriteit Consument en Markt heeft de luchthaven inmiddels ongelijk gegeven.”
“EasyJet zit helemaal niet in onze markt. Wij maken geld met long haul en feederen met short en medium haul. En op de bestemmingen waar easyJet op onze feederlijnen wil prijsvechten, reageren wij met dezelfde aanbieding of zetten wij Transavia in. EasyJet doet heel veel pijn in landen met een grote thuismarkt, zoals Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Spanje, maar niet in Nederland.”
“Wij wilden wel samenwerken met easyJet om te feederen. Jaren geleden hebben wij daar al over gesproken, want wij laten namelijk ook andere prijsvechters feederen, zoals Alaska Airlines. Met easyJet had dit ook makkelijk gekund, maar ze wilden geen bijdrage leveren aan de kosten van de transfers.”
Air France schuift drie regionale carriers in elkaar tot de prijsvechter HOP! Hadden KLM Cityhopper en Transavia daar ook niet bij gehoord?
“Nee, HOP! is een clustering van de regionale maatschappijen van Air France, zoals wij dat heel lang geleden al hebben gedaan met Air Anglia en Air UK, die toen KLM UK werden en daarna is het KLM Cityhopper geworden. Nu is KLC een operating carrier van de KLM op de short haul en medium haul. De integratie van de drie maatschappijen in HOP! is al ingewikkeld genoeg. Daar moet je Transavia en KLC niet ook nog bij hebben. Bovendien heb je dan weer te maken met Nederlandse en Franse regelgeving die elkaar in de weg zitten.”
“Transavia is onze prijsvechter. Met Transavia vliegen we ook op routes en tijden waar easyJet vliegt, zoals Berlijn en Genève. Dan matchen we de prijs en de voorwaarden van easyJet, zoals het betalen voor bagage. Wij gaan concurrentie niet uit de weg. Dit is een lik-op-stuk-antwoord aan easyJet.”
En Cityjet, waarom gaat dat niet op in HOP!?
“Dat is puur een aangelegenheid van Air France. Cityjet staat in de etalage en ik ga ervan uit dat er een koper komt.”
Door Rob Somsen