Harderwijkers bezorgd over groei vliegveld
HARDERWIJK - Inwoners van Harderwijk betwijfelen of de groei van Lelystad Airport stopt bij ongeveer 2,5 miljoen passagiers per jaar.
Dat bleek maandag tijdens een informatieavond die was georganiseerd door Lelystad Airport en het Platform Nederlandse Luchtvaart. Het vliegveld wil de start- en landingsbaan verlengen van 1250 naar 2100 meter om zo plaats te kunnen bieden aan toestellen in de klasse Boeing 737 en Airbus A320. Het aantal starts en landingen moet uitbreiden naar 14.000 op jaarbasis.Vorig jaar werden al inwoners van gemeenten in Flevoland geïnformeerd. Nu is ook Gelderland aan de beurt. Maandag was de eerste bewonersavond in Harderwijk, dinsdagavond is er een soortgelijke bijeenkomst in buurdorp Hierden en volgende week maandagavond in Nunspeet.
De discussie voor deze plaatsen spitst zich toe op de mogelijke toekomstige routes van de vliegtuigen. Een van deze routes ligt over Hierden. Daar zullen toestellen op 1,5 tot 2 kilometer hoogte overkomen.
Directeur L. Oude Weernink van Lelystad Airport legde uit dat er zo veel mogelijk wordt vermeden om over woonkernen te vliegen. Ook hield hij vol dat de luchthaven niet verder zal uitbreiden dan de geplande verlenging van de bestaande baan en het toestaan van vliegtuigen in de klasse Boeing 737 en Airbus A320, de zogenaamde ”narrow bodies”. Er komen volgens hem geen nachtvluchten en hij verzekerde dat Lelystad Airport geen tweede Schiphol wordt. Wel kan er nog worden gekeken naar alternatieve vliegroutes. Voorzitter Baksteen van het Platform Nederlandse Luchtvaart legde uit dat de geluidsbelasting boven Hierden niet groot zal zijn.
Bewoners van Harderwijk reageerden verdeeld. Rob Yntema, die dicht bij Hierden woont, maakte zich geen zorgen over mogelijke geluidsoverlast. „Ik ben wel bang dat er door de toenemende drukte op Lelystad Airport meer files komen op de weg tussen Lelystad en Harderwijk.” Alle luchthavenbezoekers moeten immers wel van en naar het vliegveld. Datzelfde punt maakte bewoner Edwin Enklaar. Wat hem betreft heeft de informatieavond zijn onrust over het vlieglawaai weggenomen, maar niet zijn zorgen over de filedruk.
Martin Velner was ongerust over het feit dat de geplande route over een natuurgebied loopt. Hij had liever gezien dat de vliegroute onder Putten door was gegaan. Baksteen zei echter dat dieren er weinig last van hebben. „Dieren weten dat vliegtuigen geen bedreiging vormen. Bovendien gaan de toestellen op geruime hoogte over de natuurgebieden.”
Bewoners vroegen zich ook af of de luchthaven ook open zou gaan voor oude vliegtuigen of herriemakende Russische toestellen. Baksteen: „Er komen hier geen Russen, althans geen Russische vliegtuigen. Daarmee zouden we onze geluidsnormen niet halen.” Harderwijk mag verder gewoon huizen bouwen, want de gemeente ligt buiten de zone waar vanwege geluidsnormen geen bebouwing mag plaatsvinden, zo bleek uit het antwoord op een andere vraag.
De bewoners waren moeilijk te overtuigen dat Lelystad Airport in de toekomst maximaal 2,5 miljoen passagiers zal verwerken. De Harderwijkers zijn bang dat dit aantal tot 4 miljoen of meer zal stijgen, om zo Schiphol voldoende te ontlasten. Directeur Oude Weernink zei echter dat er afspraken zijn die in een beperkte groei voorzien.