Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Grote zorgen om toekomst van luchthaven Schiphol

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 913 
|
 Telegraaf 
Grote zorgen om toekomst van luchthaven Schiphol

AMSTERDAM -  De Nederlandse luchtvaart en Schiphol in het bijzonder worden vele jaren teruggeworpen door de economische crisis, de naweeen van de in de sector verfoeide vliegbelasting en de steeds fellere concurrentie van ’goedkope’ luchthavens vlak over de grens, meldt de Financiële Telegraaf vanmorgen.

Deze conclusie trekt nu ook ex-milieuminister en luchtvaartadviseur van het kabinet Hans Alders in een somber getinte brief aan minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat).
De kans dat een tegen haar groeigrenzen oplopend Schiphol over enkele jaren verder moet uitbreiden via overloopluchthavens in Eindhoven en Lelystad lijkt daardoor gezien de huidige economische situatie nauwelijks nog realistisch.
Ondanks de enorme terugval van het luchtverkeer boven Nederland blijft Alders vasthouden aan zijn eerder uitgebrachte advies om de capaciteit op Schiphol te begrenzen en in Lelystad en – vooral – Eindhoven alvast planologische voorbereidingen te treffen voor een eventuele opvang van vluchten uit Schiphol.
„Dit kan gezien de huidige ontwikkelingen echter worden uitgespreid en gefaseerd over een langere tijdshorizon”, aldus Alders, die niet langer verwacht dat Schiphol voor 2020 nood heeft aan de daarbij horende 70.000 extra vliegbewegingen. Vooral de plannen voor Lelystad kunnen wat hem betreft voorlopig de ijskast in.
„Maar tegelijk mogen we ons niet onvoorbereid laten verrassen. De noodzakelijke procedures moeten wel in gang worden gezet”, zo schrijft de ex-minister, die aangeeft dat de recessie tot lagere verkeersvolumes zal leiden.
Terwijl Schiphol in 2007 nog 435.000 vliegbewegingen noteerde, zal dit aantal dit jaar terugvallen tot nog slechts zo’n 385.000 tot hooguit 400.000, ofwel minder dan pakweg tien jaar geleden. Alders ging er vorig jaar nog vanuit dat het aantal vliegbewegingen in 2020 tot 580.000 zou kunnen stijgen, maar volgens de laatste prognoses is daarvan bij lange na geen sprake meer.
Uit diverse scenario’s blijkt dat Schiphol waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2017-2018 tegen de eerder als kritisch omschreven grens van 485.000 vliegbewegingen oploopt. Daarbij is dan echter wel sprake van herstel van het groeipad van de luchtvaart tot gemiddeld 2% per jaar. Bij een lagere groei zal het kritieke punt pas op zijn vroegst in 2023 of zelfs na 2030 worden gehaald.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Kees uit NULL

of misschien wel nooit meer, maar dat is misschien wel ijdele hoop.

Geplaatst door Ton2 uit Castricum

Ik heb goede hoop dat het "overstap-kaartenhuis" Schiphol op niet al te lange termijn in elkaar dondert, het begint al behoorlijk te piepen en te kraken. Dubai is stukken goedkoper, ligt gunstig op de routes naar Azië en die overstappers hebben hier verder niets te zoeken, dus kunnen op een zeker moment zo maar weg zijn als de condities elders beter zijn .......... en als dat gebeurt vier ik 6 weken feest, inclusief polonaise!

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@Ton2:

ik vrees dat onze wijsneuzen in Den Haag nog jarenlang miljarden in de vliegbusiness gaan pompen voordat men gaat beseffen dat mismanagement heeft geleid tot verkrenting van SPL.

Geplaatst door Victor uit Krommenie

Juist..weg met al die overstappers...

Het enige dat Schiphol nodig heeft is een paar vluchten naar Frankrijk en Engeland en Dubai....vanuit daar kan je alle kanten op en kan Schiphol lekker klein blijven en primair voor de lokale Nederlander.

Dat zou een hoop rust geven......


Wie gaat dit idee eens brengen en goed (financieel)onderbouwen?


Geplaatst door ton 2 uit castricum

Ik heb ook nog wat goede hoop op het chauvinisme van de fransen, nu de garanties m.b.t. de KLM aflopen gaan er wat dat betreft misschien ook klappen vallen (afbouwen Schiphol, opbouwen in Frankrijk).

Als er in het verleden gestuurd zou zijn op financiële onderbouwingen en echte kosten/baten-analyses hadden we deze belachelijke luchthaven nu niet in deze omvang gehad. Ze verdienen geen reet met die vliegerij (alleen met vastgoed en winkels via valse concurrentie), ze betalen geen reet belasting, veroorzaken een enorme schade voor de omgeving (=kosten)en tot overmaat van ramp zijn er er zijn miljarden subsidies in gepompt.
Ik ben benieuwd hoeveel er "onder de tafel door" richting Den Haag ging/gaat en/of hoeveel baantjes er voor ex-politici geregeld zijn/worden (Wim Kok, weet je nog ....), anders was dit nooit zo gebeurd. Het stinkt aan alle kanten .........
Het enige wat ze de kop kan gaan kosten zijn keiharde ecomische wetten, en dat is nog steeds mijn hoop.

Geplaatst door joop uit haarlem-noord

Opsomming van de feiten:

De polderbaan is onder valse voorwendselen aangelegd dit is door gerlach cerfontaine en Netelenbos ruitelijk toegegeven. ze geven elkander de schuld.

Zolang deze schandvlek niet wordt rechtgezet/teruggedraaid voelen de mensen zich besodemieterd, dit is niet goed voor de politiek niet voor schiphol, en niet voor bewoners.

Daarom: eerst deze schandelijke fout rechtzetten voordat er maar enigzins aan uitbreiding wordt gewerkt.

ZOLANG DIT NIET GEBEURD KOMT HET NOOIT GOED!