Grote zorgen om toekomst van luchthaven Schiphol
AMSTERDAM - De Nederlandse luchtvaart en Schiphol in het bijzonder worden vele jaren teruggeworpen door de economische crisis, de naweeen van de in de sector verfoeide vliegbelasting en de steeds fellere concurrentie van ’goedkope’ luchthavens vlak over de grens, meldt de Financiële Telegraaf vanmorgen.
Deze conclusie trekt nu ook ex-milieuminister en luchtvaartadviseur van het kabinet Hans Alders in een somber getinte brief aan minister Eurlings (Verkeer & Waterstaat).
De kans dat een tegen haar groeigrenzen oplopend Schiphol over enkele jaren verder moet uitbreiden via overloopluchthavens in Eindhoven en Lelystad lijkt daardoor gezien de huidige economische situatie nauwelijks nog realistisch.
Ondanks de enorme terugval van het luchtverkeer boven Nederland blijft Alders vasthouden aan zijn eerder uitgebrachte advies om de capaciteit op Schiphol te begrenzen en in Lelystad en – vooral – Eindhoven alvast planologische voorbereidingen te treffen voor een eventuele opvang van vluchten uit Schiphol.
„Dit kan gezien de huidige ontwikkelingen echter worden uitgespreid en gefaseerd over een langere tijdshorizon”, aldus Alders, die niet langer verwacht dat Schiphol voor 2020 nood heeft aan de daarbij horende 70.000 extra vliegbewegingen. Vooral de plannen voor Lelystad kunnen wat hem betreft voorlopig de ijskast in.
„Maar tegelijk mogen we ons niet onvoorbereid laten verrassen. De noodzakelijke procedures moeten wel in gang worden gezet”, zo schrijft de ex-minister, die aangeeft dat de recessie tot lagere verkeersvolumes zal leiden.
Terwijl Schiphol in 2007 nog 435.000 vliegbewegingen noteerde, zal dit aantal dit jaar terugvallen tot nog slechts zo’n 385.000 tot hooguit 400.000, ofwel minder dan pakweg tien jaar geleden. Alders ging er vorig jaar nog vanuit dat het aantal vliegbewegingen in 2020 tot 580.000 zou kunnen stijgen, maar volgens de laatste prognoses is daarvan bij lange na geen sprake meer.
Uit diverse scenario’s blijkt dat Schiphol waarschijnlijk op zijn vroegst pas in 2017-2018 tegen de eerder als kritisch omschreven grens van 485.000 vliegbewegingen oploopt. Daarbij is dan echter wel sprake van herstel van het groeipad van de luchtvaart tot gemiddeld 2% per jaar. Bij een lagere groei zal het kritieke punt pas op zijn vroegst in 2023 of zelfs na 2030 worden gehaald.
Geplaatst door Kees uit NULL