Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groningen Airport Eelde is een grote luchthaven in het klein

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 1278 
|
 Luchtvaart =Nieuws= 
Groningen Airport Eelde is een grote luchthaven in het klein

In de interessante rapportage-serie van Luchtvaartnieuws over regionale luchthavens komt, na Eindhoven, Lelystad, Weeze en Enschede Airport, deze week Groningen Airport aan bod. De luchthavendirecteur Jeroen Meulendijks wordt aan de tand gevoeld over de huidige activiteiten, maar uiteraard ook over de toekomstplannen.
De luchthaven wil al 20 jaar haar start- en landinsgbaan verlengen maar, net als op andere luchthavens, is er ook hier vanuit de omgeving weerstand.

EELDE - De voorzieningen op Groningen Airport Eelde (GAE) hebben de allure van een groot Europees vliegveld. Er is een winkel zowel ‘voor’ als ‘achter’ de douane. Er is een koffiecorner in de terminal en een restaurant met bezoekersterras. Je kunt bij een speciale balie terecht om een auto te huren. Ook is er een reisbureau in de vertrekhal gevestigd. De passagiers zonder contant geld kunnen gebruik maken van een pinautomaat.

Bezitters van een laptop kunnen draadloos het internet op. Bij een informatiedesk geeft een vriendelijke dame graag antwoord op je vragen. Er is een aankomsthal én een vertrekhal. Kortom, op het oog een luchthaven van formaat.


Uiteraard wel wat kleinschaliger dan de gemiddelde ‘hub’. Maar dat is niet verwonderlijk, gezien het bescheiden aantal van 177.800 passagiers in 2003. Het vervelende voor GAE is dat dit kleinschalige ook geldt voor de start- en landingsbaan. Die staat met een beperkte lengte van 1800 meter de ontwikkeling van Groningen Airport Eelde behoorlijk in de weg

Dat is echter geen probleem van de laatste tijd. “Die baan wil GAE al twintig jaar verlengen”, zegt luchthavendirecteur Jeroen Meulendijks. “Maar net als op andere luchthavens is er ook hier vanuit de omgeving weerstand. Die komt met name van een fanatiek groepje tegenstanders uit Glimmen, een dorpje onder de aanvliegroute van de luchthaven. Je zou verwachten dat de kritiek zich richt op het grote commerciële verkeer. Maar dat is niet het geval. Er bestaat vooral verzet tegen het kleinere lesverkeer. Terwijl de vliegbewegingen op dat gebied de laatste tien jaar enorm zijn afgenomen. In totaal waren er op Groningen Airport Eelde in 1995 rond de 120.000 vliegbewegingen. Inmiddels is dat aantal gehalveerd naar 60.000. Daar komt bij dat in die periode nog nachtvluchten waren toegestaan. Nu gebeurt dat niet meer, op ambulancevluchten na.”

Het groepje omwonenden heeft de beste deskundigen en advocaten in huis gehaald. In de afgelopen jaren is het ene na het andere onderzoek gepubliceerd. “Volgens mij is de omgeving van deze luchthaven het best in kaart gebrachte stukje grond van Nederland”, zegt Meulendijks met een glimlach. Hij is positief over de huidige ontwikkelingen in de ‘baankwestie’. “Ik heb goede hoop dat in 2005 een positieve beslissing valt. Het vertrouwen van de overheid is er in ieder geval, want het bedrag dat we nodig hebben om de baan te verlengen tot 2500 meter is al naar ons overgemaakt.”

Ryanair
Deze verlenging van de baan heeft GAE nodig om de groeikansen te vergroten. Vanwege de korte baan kunnen chartervliegtuigen om veiligheidsredenen niet voldoende brandstof meenemen om rechtstreeks naar verre bestemmingen te vliegen. Dat betekent dat op de vakantievluchten een tussenstop gemaakt moet worden op bijvoorbeeld Enschede of Rotterdam. En dan was er Ryanair. Door de beperkte lengte van de baan verliet deze prijsvechter in de lente van dit jaar Groningen Airport Eelde. De low cost maatschappij moest rekening houden met het startgewicht en hield om die reden een aantal stoelen op de vluchten vanaf Groningen bewust onbezet.

Maar er was voor Ryanair nog een reden om de lijndienst tussen Londen Stansted en GAE na een jaar al op te geven. De meeste passagiers op deze route bleken hun stoel al ruim voor de vertrekdatum te reserveren. Vroeg boeken betekent in de regel lage tarieven. En in dit geval voor Ryanair dus lage inkomsten. “Ryanair heeft liever veel passagiers die op het laatste moment boeken. Dat levert het bedrijf veel meer op”, zegt Meulendijks. “De zuinige mentaliteit van de mensen hier in het Noorden van het land is ze waarschijnlijk een beetje tegengevallen.”

Meulendijks verwacht dat de grootste lagekostenmaatschaatschappij van Europa weer terugkeert naar Groningen als de baanverlenging gerealiseerd is. “Dat is als het meezit in 2006 het geval. Op dat moment kan Ryanair al de stoelen aan boord verkopen. Ik heb min of meer de toezegging ontvangen dat Groningen weer aan de lijst met bestemmingen wordt toegevoegd zodra ze hier optimaal kunnen renderen.”

In de huidige situatie voeren twee luchtvaartmaatschappijen schemavluchten uit vanaf GAE. Het betreft de Britse maatschappijen Eastern Airways en bmi. Beide bedrijven vliegen met Embraer Regional Jets naar respectievelijk Norwich en Aberdeen. De vluchten worden met name gebruikt door passagiers uit de olie-industrie. Eastern opereert met de Emb-145, terwijl bmi de kleinere Emb-135 inzet. “Er vindt met bmi overleg plaats om de capaciteit op de vluchten te verhogen. Bmi heeft ook Embraer 145s. Het inzetten van dat toestel kan een goed antwoord zijn op de toegenomen vraag.”

De vluchten van bmi zijn ook te boeken voor ‘gewone’ passagiers. Meulendijks hoopt dat de verbinding met het Schotse Aberdeen daardoor zorgt voor een ontwikkeling van het toeristische verkeer op GAE. “Die economische ontplooiing proberen we in overleg met de regio te bevorderen. Het zou mooi zijn als Nederlanders gebruik maken van de lijndienst om Schotland te ontdekken. Maar uiteraard proberen we ook Schotten het vliegtuig in te krijgen om hun vakantie in Noord-Nederland door te brengen.”

Opleiding piloten
Alhoewel het lesverkeer op Groningen Airport Eelde de laatste jaren flink is afgenomen, spelen de KLM Flight Academy en de Dutch Flight Academy nog steeds een belangrijke rol op de luchthaven. “Er worden hier jaarlijks ongeveer honderveertig piloten opgeleid. Daarmee is Eelde het laatste bastion in Nederland waar vliegers worden klaargestoomd voor het grote werk”, zegt Meulendijks.

Naast de vliegscholen zijn nog zestien bedrijven op de luchthaven gevestigd. Een voorbeeld hiervan is General Enterprises. Deze onderneming is het Europese service-, verkoop- en distributiecentrum van de Amerikaanse vliegtuigproducent Cirrus Design Corporation.

GAE ontvangt ook de kleine zakenvliegtuigen. Meulendijks: “Er vliegen inderdaad geregeld business jets naar Groningen Airport Eelde. Je kunt bijvoorbeeld denken aan toekomstige eigenaren van een jacht. Ze vliegen vanuit de hele wereld hierheen en gaan vervolgens naar Friesland om te kijken hoe het met de bouw van hun jacht vordert.”

Toch zijn het uiteindelijk de grote vliegtuigen die geld in het laatje brengen. Meulendijks wil daarom ook het aandeel van GAE op de chartermarkt vergroten. “Maar ook daarvoor geldt: de start- en landingsbaan beperkt ons in onze mogelijkheden. Een serieuze groei binnen het chartersegment is pas mogelijk als er een langere baan ligt. Dan kunnen we ook het luchtvrachtverkeer vanaf Eelde ontwikkelen. Want dat is een van de belangrijkste zaken waar we naar streven. Er zijn binnen de geluids- en capaciteitsruimte in ieder geval voldoende mogelijkheden om te groeien.”

Gegevens Groningen Eelde Airport:
Aantal passagiers (2003): 177.800 42 mensen in dienst van het vliegveld
300 banen op- en rond de luchthaven
Baanlengte: 1800 meter
Zes incheck-balies
Eén bagageband

Vliegbewegingen:
2003: 55.000

Lijndienst
bmi (maandag t/m vrijdag): Aberdeen, Embraer 135

Vaste taxivlucht voor Shell medewerkers:
Eastern Airways (maandag en vrijdag): Norwich, Embraer 145

Chartervluchten (winterdienstregeling):
- Tenerife (Transavia, Boeing 737-800)
- Las Palmas (tweemaal Transavia, Boeing 737-800 / DutchBird, Airbus A320)

Door Steven van den Berg


Reacties op dit bericht