Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groenen willen Europese regels voor nachtvluchten

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 550 
|
 het Rotterdams Dagblad 
Groenen willen Europese regels voor nachtvluchten

Brussel - De Groenen in het Europees Parlement zijn begonnen handtekeningen te verzamelen van europarlementariërs en burgers om het aantal nachtvluchten te verminderen. Doel is een Europese beperking van het nachtelijke vliegtuiglawaai. ,,We hopen op een voorstel waardoor tot zeven uur minder vluchten mogen plaatsvinden,’’ zegt europarlementariër Kathalijne Buitenweg (GroenLinks).

Buitenweg stoort zich eraan dat steeds meer vliegvelden het nachtregime inkorten tot zes uur ‘s ochtends. Dat gebeurt volgens haar bijvoorbeeld bij de luchthaven Maastricht en binnenkort ook bij Lelystad. ,,Juist dat uurtje tussen zes en zeven is erg belangrijk voor de slaap en gezondheid.’‘

Vrees voor verhuizing
Ruim tien miljoen Europeanen hebben last van nachtvluchten, menen de Groenen. Veel landen durven geen regels te stellen, uit vrees dat de betrokken bedrijven verhuizen. Recent heeft koeriersbedrijf DHL besloten zijn Europees distributiecentrum naar Leipzig te verplaatsen, omdat het in Brussel te weinig nachtvluchten kreeg. De Groenen willen eigenlijk een Europees verbod op nachtvluchten wegens het lawaai en de gevaren voor de volksgezondheid. ,,Maar we zijn realistisch genoeg om te beseffen dat een compromis nodig is,’’ zegt de Belgische europarlementariër Pierre Jonckheer (Ecolo).

De Groenen vragen europarlementariërs om steun voor een Europees wetsvoorstel tegen vliegtuiglawaai tussen 23.00 en 7.00 uur. Als de helft van de parlementariërs tekent, moet de Europese Commissie reageren. Bovendien hebben de Groenen de website www.geennachtvluchten.org geopend om een miljoen handtekeningen van burgers te verzamelen. Als dat aantal wordt bereikt, moet de Europese Commissie daar volgens de ontwerp-Europese grondwet over nadenken.

Rotterdam Airport mag sinds kort vluchten tot middernacht afhandelen. Dat was voorheen 23.00 uur. In dat extra uur mogen alleen de allerstilste vliegtuigen landen. Volgens een woordvoerster vinden ‘s nachts, tussen middernacht en ‘s morgens zeven uur, slechts bij grote uitzondering vluchten plaats. ,,Wat de Groenen willen, is in Rotterdam al geregeld.’‘
_________________________________

COMMENTAAR van REDACTIE:

Zie —> Nederland ziet handel in het korten op slaap: Schiphol is er juist trots op dat ZIJ altans de nachtvluchten die zich tussen zes en zeven aanbieden toelaten. Dat versterkt je concurrentiepositie tegenover het buitenland. Daar zijn namelijk voor zeven uur nog vaak dicht omdat dat Internationaal wenselijk is en correct. Maar wat wil je, als je er aan kunt verdienen? De regels voor ‘Maatschappelijk ondernemen’ kun je in Nederland blijkbaar niet aan de sector overlaten


Reacties op dit bericht