Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GroenLinks vindt akkoord Schiphol vaag

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 557 
|
 Parool 
GroenLinks vindt akkoord Schiphol vaag

AMSTERDAM - De gemeenteraadsfractie van GroenLinks zet vraagtekens bij het akkoord over de geluidshinder rond Schiphol aan de zogeheten Alderstafel. GroenLinks vindt de in overleg met het stadsbestuur opgestelde maatregelen maar vaag.

GroenLinksraadslid Evelien van Roemburg is niet gerustgesteld door de maatregelen die de geluidshinder moeten beperken. Volgens haar zitten ze nog in de ‘experimentele fase’. Ook kunnen ze volgens haar teniet worden gedaan door de voorgestelde groei van Schiphol naar 510 duizend vluchten per jaar.

Dat is bijna vijftien procent meer dan nu, becijfert Van Roemburg. Over die groei heeft haar partij ‘stevige bedenkingen als de garanties om de geluidshinder terug te brengen niet spijkerhard zijn.’
‘‘Het voorstel van Alders is nog erg onduidelijk, terwijl de omwonenden recht hebben op zekerheid,’’ zegt Van Roemburg. Volgende week zal zij in de gemeenteraad daarom kritische vragen stellen over de rol van het stadsbestuur in het overleg.

Druk op Schiphol
Omdat de gemeente twintig procent van de aandelen van Schiphol in bezit heeft, kan de stad druk zetten op de directie van de luchthaven, redeneert zij. ‘‘Amsterdam kan en moet een verschil maken voor de omwonenden van Schiphol,’’ zegt Van Roemburg.

Vorige week werd bekend dat Schiphol de komende twee jaar zal experimenteren met een nieuw systeem dat de geluidsoverlast moet tegengaan. De luchthaven heeft daarover in een overleg met onder meer organisaties van omwonenden een akkoord bereikt aan de Alderstafel. Daar schoof ook het Amsterdamse stadsbestuur aan.

In het nieuwe systeem maken vliegtuigen bij het opstijgen en landen gebruik van de minst overlastgevende start- of landingsbaan. Er wordt niet meer gekeken naar de overlast per baan, maar naar het geheel van alle banen. Nu is het systeem zo dat als een baan gesloten moet worden vanwege overlast, de vliegtuigen naar een andere baan uitwijken en daar voor nog meer geluidsoverlast zorgen.

Het nieuwe geluidsstelsel is een van de voorwaarden voor de toename van het aantal vliegbewegingen op Schiphol van 420.000 tot 510.000.

Volgens berekeningen zal de geluidsoverlast gemiddeld afnemen ten opzichte van wat er binnen de huidige regels mogelijk is. Maar ten opzichte van de huidige geluidsoverlast zullen Geuzenveld, Slotermeer en Osdorp dagelijks 0,3 tot 0,5 decibel meer te verwerken krijgen, zo blijkt uit stukken die demissionair minister van Verkeer Camiel Eurlings naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. (HET PAROOL)


Reacties op dit bericht