Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GroenLinks: “Meetsysteem geluidsoverlast moet blijven”

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 630 
|
 dichtbij.nl Editie Amstelland 
GroenLinks: “Meetsysteem geluidsoverlast moet blijven”

Door: GroenLinks Amstelveen, dichtbij meeschrijver

AMSTELVEEN - Het rapport van het onderzoeksbureau Helios naar het gebruik van de Buitenveldertbaan door Schiphol legt volgens de Amsterdamse en Amstelveense fracties van GroenLinks belangrijke weeffouten in het nieuwe geluidsstelsel bloot. Het streven naar een eenvoudig systeem heeft geleid tot zoveel vrijheid voor de luchtvaartsector dat hiermee de beoogde transparantie en bescherming van bewoners tegen geluidsoverlast deels verloren is gegaan.

Helios constateert in haar rapport dat de verklaarbaarheid van het gebruik van de Buitenveldertbaan slechts 71% is. Dit is veel lager dan de beoogde norm van 90%. Raadslid Evelien van Roemburg (GroenLinks Amsterdam) stelt dan ook dat er sprake is van een gebrek aan transparantie van de oorzaken voor het gebruik van de Buitenveldertbaan. “Veel bewoners van Amsterdam-Zuid en Amstelveen begrijpen niet waarom er zo vaak gebruik gemaakt wordt van de Buitenveldertbaan. Uit het rapport blijkt nu dat Schiphol inderdaad onvoldoende motiveert wanneer er wordt gekozen voor de Buitenveldertbaan. Dat kan en moet anders.’

GroenLinks Amsterdam en Amstelveen willen een fysiek meetsysteem en afdwingbare regels over geluidsoverlast behouden. Raadslid Sander Mager (GroenLinks Amstelveen):‘Meten is weten. Een meetsysteem is de beste garantie dat Schiphol binnen de afspraken blijft opereren. Het is cruciaal dat vliegtuigen, mede afhankelijk van het weer, echt alleen die banen gebruiken die de minste overlast geven. Bij zo’n strikt preferentieel baangebruik systeem hoort ook een norm- en handhavingsstelsel per individuele baan.’

Volgens de beide fracties is het zaak dat het rapport van Helios, dat in opdracht van de gemeente Amstelveen en de Amsterdamse stadsdelen Zuid en Zuidoost is gemaakt, de aandacht krijgt die het verdient. Sander Mager:‘Het Schipholdossier is nog steeds omgeven door wantrouwen tussen de sector en bewoners. Het zou goed zijn als een gedegen discussie over het Helios-rapport bijdraagt aan meer begrip over en weer. Het is in ieders belang dat de overlast van Schiphol beperkt wordt en het systeem transparant, begrijpelijk en effectief is Dit rapport wijst er op dat hier nog veel te verbeteren valt. Dat verdient een serieuze discussie en vergelijking met eerdere rapporten van LVNL.’


Reacties op dit bericht