Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groeiplan Schiphol valt slecht in regio

 |
 Geplaatst door: Liesbeth 
 |
 Bekeken: 531 
|
 Haarlems Dagblad 
Groeiplan Schiphol valt slecht in regio

Groeiplan Schiphol valt slecht in regio.
Bewonersgroepen vrezen toename overlast.

SCHIPHOL. Organisaties van omwonenden reageren afwijzend op het plan van Schiphol om met behulp van flexibelere milieuvoorschriften door te groeien naar 600.000 vluchten per jaar. De luchtvaartbranche wil de regio inspraak geven over baangebruik en vliegroutes, maar veel milieu- en bewonersgroepen zien dat niet zitten. Zij vrezen voor een toename van de overlast. “Omwonenden worden volledig in de kou gezet. Er is geen enkel vooruitzicht dat de geluidsoverlast minder wordt”, zo reageert een teleurgestelde voorzitter B. Luijtze van de Dorpsraad Spaarndam. “Het gaat Schiphol uitsluitend om de groei.’’ Luijtze heeft grote bedenkingen bij het voorgestelde overleg over vliegroutes. “Het probleem is dat Aalsmeer andere belangen heeft dan bij voorbeeld Hoofddorp, Castricum of Spaarndam. De kans bestaat dat bewoners tegen elkaar worden uitgespeeld. Een verdere groei van Schiphol kan niet meer’‘, aldus secretaris J. Griese van het Platform Leefmilieu Regio Schiphol.  Als bewonersgroepen mogen meepraten over de vluchtuitvoering, dan worden zij volgens hem ‘‘ingepakt’‘. Griese: “Als het op de techniek aankomt, zijn wij geen partij voor Schiphol. Wij pleiten daarom voor de oprichting van een onafhankelijk luchtruimschap. Wetenschappers moeten naar dit soort zaken kijken.”
Milieudefensie ziet in het voorstel van de luchtvaartsector vooral een poging om de milieugrenzen te versoepelen. “Het komt erop neer dat ik volgens Schiphol vandaag ongestraft op de snelweg 180 kilometer per uur mag rijden, als ik beloof morgen 60 te rijden’‘, aldus woordvoerder J. Wijnhoven. “Gemiddeld zit je dan op 120 kilometer. Dat kan natuurlijk niet.’’ Wijnhoven raadt omwonenden af om medeverantwoordelijkheid te nemen voor de afwikkeling van het vliegverkeer. “Het is verdeel- en heerspolitiek. Omwonenden zullen elkaar in de haren vliegen, terwijl de overlast per saldo toeneemt.’’ Wijnhoven noemt het ‘‘schunnig’’ dat de branche op korte termijn afwil van enkele knellende geluidsvoorschriften omdat die mogelijk volgend jaar al de groei beperken. VVD-staatssecretaris Schultz van Haegen (verkeer) kon gisteren nog niet reageren. De toekomstvisie wordt vandaag officieel aan de bewindsvrouw aangeboden. Een tussentijdse wetswijziging, zoals door de sector bepleit, is volgens haar woordvoerder momenteel niet aan de orde. “Pas na de evaluatie van de luchtvaartwet begin 2006 zal alles op een rijtje worden gezet.’‘

door Richard Mooyman

aangeleverd door J. Griese, Secretaris PLRS


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Vos

Schiphol lijkt wel een anabolen-holletje.....
Drugs worden er immers al vervoerd...........
Door al die anabolen heeft Schiphol de groei-
stuipen gekregen, je word er blijkbaar erg
arrogant van.................................
Blijkbaar hou je dan ook geen enkele rekening
met je medemens !

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Gelukkig is Melanie S. van H. zo betrokken bij de bewoners dat ze tezamen met Van Geel zal gaan roepen dat dit een grote kans is voor de omwonenden om invloed uit te oefenen op het beleid van Schiphol. Past ook prima in het straatje van JPB.
Zo stom zijn die luchtvaartlobbyisten kennelijk niet.