Groei van Schiphol stagneert onverwacht
VOLGEND JAAR 2% MINDER VLUCHTEN
• door ARNOLD BURLAGE
SCHIPHOL – De groei van Schiphol stagneert verontrustend. Voor het eerst is volgend jaar sprake van een daling van het aantal vluchten met zeker 2% en stopt de groei van het aantal passagiers. Het gaat bij een totaal aantal vluchten van circa 435.000 per jaar om bijna 9000 minder vliegbewegingen. Op alle concurrerende luchthavens in de omringende landen houdt daarentegen de groei van het aantal passagiers en vluchten met 4 à 6% gelijke tred met de ontwikkeling van de internationale luchtvaartsector.
Slotcoördinator Michiel van der Zee, die onafhankelijk van de overheid en luchtvaartsector de beschikbare start- en landingsruimte verdeelt, heeft de daling van het aantal vluchten op Schiphol bevestigd.
De daling blijkt uit de aanvragen die nationaal en internationaal zijn ingediend en wat aan ’slots’ voor volgend jaar inmiddels is teruggegeven.
Vooral de prijsvechters op Schiphol blijken vluchten te staken, omdat die extra gevoelig zijn voor rentabiliteit en kennelijk het effect van de omstreden tickettaks niet afwachten.
Zij zetten hun vloot in op luchthavens met lagere kosten en een groter passagiersaanbod.
De Schipholdirectie gaat ervan uit dat ook het aantal passagiers niet langer zal groeien, zoals tot dusver met 4-5%. Het ontbreken van een doortimmerd luchtvaartbeleid van het kabinet, gericht op duurzame groei, gaat nu opbreken.
„Wij gaan nu uit van nulgroei. De lasten, die de overheid onder meer met de tickettaks wil opleggen, werpen hun schaduw vooruit. We hebben daarvoor ook direct gewaarschuwd”, aldus de luchthaventop in een reactie op het nieuws.
Slotcoördinator Michiel van der Zee heeft inmiddels een beeld van de stagnerende groei op Schiphol.
„Het gaat bij de terugloop vooralsnog vooral om vluchten tijdens de daluren. Vooral het aanbod, en dus nog niet zozeer het aantal maatschappijen, vermindert. Het verkeer op piekuren en ’s nachts blijft nog op peil”, aldus de slotcoördinator, die in zijn onafhankelijke rol aan de ’krimp’ geen conclusies mag verbinden. „Ik noem slechts de feiten.”
Nog los van de kosten voor vliegmaatschappijen en passagiers op Schiphol is de ontwikkeling van de luchtvaart in het Midden-Oosten – Doebai, Aboe Dhabi en Katar – maar ook in India en Azië nog meer bedreigend.
Vooral de ruim 60% van de passagiers die via Schiphol voor een doorverbinding reizen, maar de luchthaven niet verlaten, dreigt te worden verloren aan de ’nieuwe’ luxere maatschappijen en veel goedkopere luchthavens.
De rol van de KLM met zelfs bijna 70% van alle passagiers die via Schiphol in ’transit’ doorreizen naar andere bestemmingen, wordt met negatieve groei van Schiphol steeds crucialer. De afnemende passagierstromen zouden sinds de overname door Air France – ruim drie jaar geleden – een concentratie van vluchten naar Parijs tot gevolg kunnen krijgen. De voorgenomen tickettaks, waarin ons land alleen staat, wordt bij de invoering vrijwel zeker nog juridisch aangevochten, zo heeft het Algemeen Verbond van Nederlandse Reisondernemingen (ANVR) gisteren aangekondigd.
Insiders vrezen dat er door het ontbreken van een doortimmerd luchtvaartbeleid weinig te repareren valt.
Geplaatst door Els uit castricum
Ik citeer nog even een regeltje uit het artikel: "het verkeer op piekuren en 'snachts blijft nog op peil." Wat een ellende is er in dat ene zinnetje verpakt. Ik hoop, dat dat ook gauw naar beneden gaat. Zodat een normaal leven in Nederland weer mogelijk wordt.
Even wat anders: vrijdag de 30e is het de laatste dag van de maand, dus bij mij gaat de vlag weer halfstok. Weer een dag van de ONRECHTVAARDIGHEID!