Groei broodnodig voor Airport
EINDHOVEN - Als Eindhoven op termijn geen vluchten overneemt van Schiphol kan de nationale luchtvaart niet meer groeien. Dat staat klip en klaar in het rapport van de commissie Alders aan minister Eurlings. Alternatieven zijn er nauwelijks: Schiphol loopt over en een vliegveld in zee kost vele miljarden. De oplossing is in Lelystad en Eindhoven beschikbaar.
Het kabinet ziet een regionale luchthaven van enige omvang als voorwaarde voor de optimale ontwikkeling van de top-technologieregio die Zuidoost-Nederland zo graag wil zijn. Dat Eindhoven Airport de ruimte krijgt om te groeien kan wel eens bittere noodzaak worden. Voor het eerst sinds jaren verwacht de Eindhovense luchthaven dit jaar krimp. Hoewel zowel de Ierse prijsvechter, als Eindhoven Airport niet hardop wil zeggen wat anderen denken – namelijk dat Ryanair op termijn steeds meer vluchten naar de oosterburen zal verplaatsen – lijkt dat onvermijdelijk. Meer dan ooit is daarom behoefte aan een samenhangende visie op de betekenis van luchtvervoer in de regio. Als Eindhoven Airport straks een rol van betekenis wil blijven spelen, met behoud van werkgelegenheid en economische aantrekkingskracht, moet Eindhoven Airport de ruimte krijgen om te groeien.
Dat het luchtvaartprobleem mede gezien de gevolgen voor het milieu centraal (lees: op Schiphol) moet worden aangepakt is kortzichtig. Niet in onze achtertuin, liever in de Randstad. Waarom? Een belangrijk deel van de klanten van Schiphol komt uit het zuiden. In Zuid-Nederland groeit het aantal mensen dat jaarlijks in het vliegtuig stapt naar vijf miljoen. Nog steeds is een groot deel van die reizigers aangewezen op Schiphol, bereikbaar via het ‘nationale zandpad’ de A2 waar files meer regel dan uitzondering zijn – ook niet bevorderlijk voor het milieu.
Het is comfortabel om in Brainport op het vliegtuig te kunnen stappen. Dat geldt helemaal voor zakelijke reizigers. Niet voor niets wordt er bijna dagelijks gevlogen tussen Eindhoven en steden als Londen, Parijs en Hamburg. Dat scheelt voor zakenlieden van bedrijven als Philips en NXP zeeën van tijd. Als Eindhoven 40.000 vluchten van Schiphol overneemt, ligt daar een belangrijke kans om tal van interessante bestemmingen binnen te halen, zoals financiële centra als Dublin en Frankfurt of steden als Oslo en Kopenhagen. En misschien zelfs rechtstreekse intercontinentale vluchten (Verenigde Staten?).
Dat Eindhoven daarbij ook flink wat vakantiebestemmingen overneemt, is onvermijdelijk. Wat is daar mis mee? Waarom zou ‘Jan Modaal’ niet gemakkelijk vanaf ‘het eigen vliegveld’ op vakantie mogen naar Rimini?
Voormalig Airport-directeur Bart de Boer liet geen gelegenheid onbenut om zijn stokpaardje te berijden: één arbeidsplaats erbij per duizend passagiers. Spierballentaal of praktijk? Kijkend naar Weeze, een paar jaar geleden nog een wegkwijnend vliegveldje – sinds de komst van de Ierse prijsvechter Ryanair een florerende luchthaven – lijkt die vlieger op te gaan. De werkgelegenheid groeit daar nog dit jaar naar duizend mensen. Nog eens tweeduizend mensen hebben een baan in de omgeving.
Het economisch belang van een luchthaven is niet alleen gebaseerd op de werkgelegenheid. Een luchthaven werkt ook als een magneet op andere economische activiteiten. Onderzoek heeft aangetoond dat de aanwezigheid van een grote luchthaven zeer belangrijk is als kritische factor in de vestigingsbeslissing van bedrijven. Niet alleen omdat dat voor zakenreizen en bezoekers wenselijk is maar ook omdat het lekker klinkt op de golfbaan en ‘interessant’ staat op visitekaartjes.
Het wordt tijd dat bestuurders beseffen dat het belang van een Eindhoven Airport met omvang groter is dan alleen het belang voor de directe omgeving. Het omvat de nationale luchtvaart. Ook de Alders-tafel bekeek de luchtvaart met een nationale bril op. Nu de beslissers nog.
Geplaatst door Els uit Castricum
een stil Nederland
een schoon Nederland
een veilig Nederland
een blij Nederland,
een ruim Nederland.
En verder hebben we broodnodig:
mensen, die integer zijn,
die niet met Euro-tekens
in hun ogen, de pers te woord staan,
zoals de directeur van het vliegveld
Lelystad.
Of die niet doen zoals het bestuur van de
provincie Groningen, dat zovele
miljoenen gemeenschapsgeld op de IJslandse
bank had staan.