Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Groei Schiphol in geding

 |
 Geplaatst door: redactie 
 |
 Bekeken: 778 
|
 Het Parool 
Groei Schiphol in geding

(Zie hiervoor ook NRC van 3 december. In Londen - op de gezaghebbende internationale conferentie “The Future of Airtransport’ - sprak Paul O’Neill, directeur Luchtvaart en Transport van consultancybureau Deloitte. Hij gaf precies hetzelfde al te verstaan: de huidige “verdraaiing van de markt” zal op den duur geen stand houden. Zie –> Hier. Alleen, de adviezen van Baseler zijn uiteraard toegesneden op de verkoop van zijn eigen toestellen. O’Neill merkte nuchter op dat bedrijven failliet kunnen gaan doordat regeringen de markt zijn werk laten doen.
Wat doen we later met een uitgewoonde megahub midden in de randstad. Te veel gemikt op eenzijdige ontwikkeling van de economie?)

AMSTERDAM - De groei van Schiphol loopt gevaar. Als Air France en KLM geen extra directe vluchten vanuit Amsterdam openen, komt de positie van Schiphol als vierde grote luchthaven van Europa onder druk te staan.

Tot deze conclusie komt Randy Baseler, vice-president marketing van Boeing. ‘‘Schiphol zal internationale groei kunnen missen en terugvallen op zijn regionale functie,’’ aldus Baseler, die deze week Amsterdam bezoekt. Gisteren sprak hij met vertegenwoordigers van Schiphol.

Volgens Boeing komt de komende twintig jaar een einde aan het oude ‘hub and spoke’-systeem, waarbij passagiers naar grote overstapluchthavens vervoerd worden, om van daaruit in grote toestellen de oceaan over te reizen naar andere overstapluchthavens.

In plaats daarvan zal volgens Boeing vaker met kleinere vliegtuigen op directe bestemmingen gevlogen worden. Baseler: ‘‘Een reis Kopenhagen-Amsterdam-New York-Buffalo, wordt straks Kopenhagen-Amsterdam-Buffalo. New York als overstapplaats valt weg. Dat is goed voor de passagier, die minder vaak hoeft over te stappen.’‘

‘‘De ontwikkeling kan ook goed zijn voor Amsterdam. Maar dan moeten Air France en KLM wel een vlucht Amsterdam-Buffalo openen en de passagiers niet via Parijs leiden.’’ Baseler voorziet een trager groeitempo of nulgroei voor Schiphol, als Air France en KLM niet stelselmatig nieuwe en directe luchtlijnen vanuit Amsterdam openen. Baseler: ‘‘Het hangt ervan af of de KLM kan doorgroeien met het uitbreiden van bestemmingen.’’

Boeing wijst erop dat de afgelopen dertig jaar steeds minder met jumbo’s gevlogen wordt. Met de komst van de Boeing 767, een tweemotorig transatlantisch toestel, groeide het aantal directe vluchten. Inmiddels heeft 98 procent van de toestellen die vanaf Schiphol minder dan 280 stoelen. En 86 procent heeft er minder dan tweehonderd.

Met de komst van de nieuwe Boeing 7E7 en de A350 van concurrent Airbus verwacht Baseler opnieuw revolutionaire ontwikkelingen. Deze vliegtuigen kunnen tegenwoordig net zo ver vliegen als de 747’s. En ze zijn zuinig. De nieuwe toestellen kunnen drie vluchten maken op dezelfde hoeveelheid brandstof waarmee de nieuwe A380 met vijfhonderd passagiers één vlucht maakt.

© Het Parool, 07-12-2004


Reacties op dit bericht