Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Groei Rotterdam Airport proces van lange adem

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 742 
|
 rijnmond.nl 
Groei Rotterdam Airport proces van lange adem

Rotterdam The Hague Airport heeft nog geen aanvraag ingediend bij het rijk om te mogen groeien. Afgelopen weekeinde verklaarde directeur Roland Wondolleck dat het noodzakelijk is voor de regionale economie dat de luchthaven uitbreidt.

Een luchthaven kan niet zomaar groeien; daar gaat een uitgebreide aanvraagprocedure aan vooraf. Die procedure is nog niet in gang gezet, zo blijkt uit navraag bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Politiek proces
Woordvoerder Desirée Breedveld bevestigt dit: “We hebben inderdaag nog geen formele aanvraag gedaan, maar informeel zijn we al langere tijd met gesprekken bezig. Het is een heel politiek proces, daar gaat veel tijd overheen. Maar uiteindelijk willen we een aanvraag indienen.”

Bij uitbreiding van de luchthaven moeten de geluidsnormen worden aangepast. Dit vergt een lange procedure waarbij omwonenden en omliggende gemeenten inspraak hebben.

Dertien jaar
Breedveld: “We hebben eerder zo’n procedure doorlopen. De aanvraag is toen in 1998 ingediend en werd pas in 2011 onherroepelijk. Dat heeft dus dertien jaar geduurd.”

Rotterdam The Hague Airport wil tien tot vijftien bestemmingen in Europa erbij. Verschillende steden in Scandinavië en Berlijn staan op de verlanglijst van directeur Wondolleck. Dit zijn aantrekkelijke bestemmingen voor toeristen. Wat de zakelijke markt betreft, mikt Rotterdam Airport op Hamburg (haven) en Aberdeen (olie en gas).

Businesspotentieel
Desgevraagd bevestigt vervoerseconoom Juliano Mingardo van de Erasmus Universiteit Rotterdam dat Rotterdam The Hague Airport een enorm businesspotentieel heeft. “Zakelijk gezien is het een heel interessante luchthaven. Het probleem blijft dat het vliegveld in een heel stedelijk gebied ligt. Bewoners en omliggende gemeenten zullen bezwaar maken tegen verruiming van de normen.”

Een andere mogelijkheid om het aantal vluchten te kunnen uitbreiden, is vliegen met stillere motoren. Ook daar wordt door Rotterdam Airport onderzoek naar gedaan.

Vorig jaar werd bekend dat het kabinet Rutte de groei van de luchthaven toestaat.

Portefeuillehouder Chantal Zeegers van Hillegersberg-Schiebroek heeft via een tweet al laten weten dat haar deelgemeente niet meewerkt aan ruimere geluidsnormen voor het Rotterdamse vliegveld.


Reacties op dit bericht