Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Groei Lelystad Airport is mogelijk’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 517 
|
 nd.nl 
‘Groei Lelystad Airport is mogelijk’

Het vliegveld bij Lelystad mag vanaf 2015 groeien tot maximaal 45 duizend vliegtuigbewegingen. Lelystad Airport kan hiermee een deel van de groei van de nationale luchthaven Schiphol opvangen. Dat staat in het rapport van de zogeheten Alderstafel Lelystad, een overlegorgaan over de toekomst van het vliegveld onder voorzitterschap van oud-minister Hans Alders (PvdA).

Het vliegveld, dat vooral vakantievluchten zal overnemen van Schiphol, mag niet zomaar groeien. Er zijn afspraken gemaakt over een beperking van de geluidsoverlast, natuurbescherming, bereikbaarheid en werkgelegenheid in de regio. Op dit moment mag het vliegveld nog geen commerciële vluchten verzorgen.

De groei verloopt in twee stappen. Vanaf 2015 mogen er in totaal jaarlijks twintigduizend vliegbewegingen plaatsvinden, later gaat dat omhoog met nog eens 25 duizend. Dat gebeurt pas nadat is getoetst of de groei nadelige gevolgen heeft voor de hinder, duurzame landbouw en de natuur. Er komen voorlopig geen nachtvluchten.

Het advies werd vrijdag op de luchthaven gepresenteerd in aanwezigheid van verantwoordelijk staatssecretaris van Infrastructuur Joop Atsma (CDA). Om de groei van Lelystad Airport mogelijk te maken moet ook het luchtruim geschikt worden gemaakt voor de extra vluchten. Dat wordt momenteel nog onderzocht. De resultaten daarvan stuurt Atsma in juni samen met een reactie op het advies van Alders naar de Kamer.

Lelystad Airport moet samen met het vliegveld bij Eindhoven het zogeheten niet-mainportgebonden verkeer van Schiphol opvangen. Het gaat daarbij vooral om vakantievluchten. De zogeheten hubfunctie van de nationale luchthaven krijgt dan meer ruimte. In 2010 is al besloten dat Eindhoven Airport eveneens mag groeien.

Schiphol heeft beide luchthavens nodig als ‘overloop’ omdat de nationale luchthaven zelf gebonden is aan de groei. De Alderstafel Lelystad werd in 2009 opgericht en bestaat uit regionale en lokale overheden, de exploitant van het vliegveld en regionale belangenvertegenwoordigers. Dat gebeurde op verzoek van het rijk nadat afspraken waren gemaakt over de maximale groei van Schiphol.


Reacties op dit bericht