Groei KLM eist aanpassingen Schiphol
Van onze luchtvaartredacteur
AMSTELVEEN – De luchtvaartcombinatie Air France KLM groeit veel sneller dan verwacht en scoort boven alle verwachtingen met de synergievoordelen van de fusie. Dat blijkt uit interne stukken. Het verwachte financiële voordeel van de samensmelting tot één luchtvaartonderneming met twee vliegmaatschappijen is voor het boekjaar 2008/2009 bijgesteld van €500 miljoen naar €610 miljoen, ruim 20% meer.
De KLM gaat als gevolg van de explosieve groei de pieken op Schiphol meer over de dag spreiden, omdat verdere groei anders leidt tot grote capaciteitsproblemen bij het verwerken van passagiers en bagage.
„Ons wereldnetwerk is van cruciaal belang voor ons bestaan”, zegt plaatsvervangend president-directeur Peter Hartman. „Het overstapverkeer maakt tussen de 65 en 70 procent uit van ons totale passagiersvolume. Daar ligt onze kracht. Daarom willen we onze klanten zoveel mogelijk verbindingen blijven aanbieden op Schiphol.” De invoering van een extra piek, waarbij intercontinentale en Europa-vluchten op elkaar aansluiten, heeft gevolgen voor ongeveer 85% van de huidige vluchten, waarvan de meeste kleine tijdswijzigingen zullen betreffen. Een optimale spreiding van capaciteit moet bijdragen aan meer ruimte om op Schiphol de komende jaren te kunnen groeien naar circa 600.000 vliegtuigbewegingen per jaar.
Ruim 250 managers van Air France en KLM kregen de spectaculaire groeiresultaten na de fusie te horen tijdens een bijeenkomst in Amsterdam. De fusievoordelen zijn vooral bereikt met de integratie van de verkooporganisaties. Het voordeel van €8 miljoen vorig boekjaar, stijgt dit jaar naar €33 miljoen en wordt voor het boekjaar 2008/2009 nu begroot op €100 miljoen.
„We integreren alleen als dat financiële voordelen oplevert. Alle drie de kerntaken – passage, vracht en onderhoud – vragen daarvoor een afzonderlijke benadering”, zei de tweede man van Air France KLM, Pierre Henri Gourgeon. Analisten spreken alom waardering uit voor de snelheid waarmee beide bedrijven financiële voordelen door integratie weten te bereiken. Air France en KLM delen een jaar na de fusie al op vijftig verschillende locaties dezelfde kantoren.
Geplaatst door leo uit de kwakel
Nu al verbreden de pieken zich. Een trend die na de zomer werd ingezet. De toppen vervlakken, de basis wordt breder.
Rond 1 november, als het nieuwe gebruiksjaar begint, worden er nog meer leuke verrassingen onthuld, let maar op.
Wat KLM betreft. Sleutelposities bij KLM komen rap in franse handen, het 'oude' management vertrekt of gaat met pensioen. ICT-afdelingen verdwijnen, inkoopafdelingen zijn al samengevoegd, administraties en verkoop worden vanuit frankrijk aangestuurd en in toenemende mate buiten nederland gevoerd. Facilitaire diensten worden uitbesteed.
Nog 4 jaar, dan kan Air France met KLM doen wat ze wil.
Schiphol is doodsbang voor die dag en haalt alles uit de kast om klanten te paaien en vooral vast te houden en voert de lobby-praktijken op tot ongekende hoogte teneinde méér slots aan te kunnen bieden in een uiterste poging om klanten te binden.
Spannende tijden? Nee. We hebben het allemaal al eerder gezien.
Roerige tijden? Voorlopig vooral rumoerige tijden.
"Iets in mij zegt dat we ons nu té druk maken en dat Schiphol over 10 jaar de grond waarop de Polderbaan ligt zal aanbieden aan de gemeente Haarlemmermeer om er een woonwijk op te bouwen omdat de expolitatie té verliesgevend is geworden."