Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Groei KLM eist aanpassingen Schiphol

 |
 Geplaatst door: Ad 
 |
 Bekeken: 1713 
|
 Telegraaf 
Groei KLM eist aanpassingen Schiphol

Van onze luchtvaartredacteur

 
      AMSTELVEEN – De luchtvaartcombinatie Air France KLM groeit veel sneller dan verwacht en scoort boven alle verwachtingen met de synergievoordelen van de fusie. Dat blijkt uit interne stukken. Het verwachte financiële voordeel van de samensmelting tot één luchtvaartonderneming met twee vliegmaatschappijen is voor het boekjaar 2008/2009 bijgesteld van €500 miljoen naar €610 miljoen, ruim 20% meer.

      De KLM gaat als gevolg van de explosieve groei de pieken op Schiphol meer over de dag spreiden, omdat verdere groei anders leidt tot grote capaciteitsproblemen bij het verwerken van passagiers en bagage.
    „Ons wereldnetwerk is van cruciaal belang voor ons bestaan”, zegt plaatsvervangend president-directeur Peter Hartman. „Het overstapverkeer maakt tussen de 65 en 70 procent uit van ons totale passagiersvolume. Daar ligt onze kracht. Daarom willen we onze klanten zoveel mogelijk verbindingen blijven aanbieden op Schiphol.” De invoering van een extra piek, waarbij intercontinentale en Europa-vluchten op elkaar aansluiten, heeft gevolgen voor ongeveer 85% van de huidige vluchten, waarvan de meeste kleine tijdswijzigingen zullen betreffen. Een optimale spreiding van capaciteit moet bijdragen aan meer ruimte om op Schiphol de komende jaren te kunnen groeien naar circa 600.000 vliegtuigbewegingen per jaar.

Ruim 250 managers van Air France en KLM kregen de spectaculaire groeiresultaten na de fusie te horen tijdens een bijeenkomst in Amsterdam. De fusievoordelen zijn vooral bereikt met de integratie van de verkooporganisaties. Het voordeel van €8 miljoen vorig boekjaar, stijgt dit jaar naar €33 miljoen en wordt voor het boekjaar 2008/2009 nu begroot op €100 miljoen.
    „We integreren alleen als dat financiële voordelen oplevert. Alle drie de kerntaken – passage, vracht en onderhoud – vragen daarvoor een afzonderlijke benadering”, zei de tweede man van Air France KLM, Pierre Henri Gourgeon. Analisten spreken alom waardering uit voor de snelheid waarmee beide bedrijven financiële voordelen door integratie weten te bereiken. Air France en KLM delen een jaar na de fusie al op vijftig verschillende locaties dezelfde kantoren.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

* Ons voorland is dat de hele dag er uit zal zien als één langdurige piekperiode. Van 05:58 tot 23:02. Dat was maanden geleden al duidelijk toen de LVNL proeven aankondigde met het simultaan gebruik van 4 banen.
Nu al verbreden de pieken zich. Een trend die na de zomer werd ingezet. De toppen vervlakken, de basis wordt breder.
Rond 1 november, als het nieuwe gebruiksjaar begint, worden er nog meer leuke verrassingen onthuld, let maar op.

Wat KLM betreft. Sleutelposities bij KLM komen rap in franse handen, het 'oude' management vertrekt of gaat met pensioen. ICT-afdelingen verdwijnen, inkoopafdelingen zijn al samengevoegd, administraties en verkoop worden vanuit frankrijk aangestuurd en in toenemende mate buiten nederland gevoerd. Facilitaire diensten worden uitbesteed.
Nog 4 jaar, dan kan Air France met KLM doen wat ze wil.
Schiphol is doodsbang voor die dag en haalt alles uit de kast om klanten te paaien en vooral vast te houden en voert de lobby-praktijken op tot ongekende hoogte teneinde méér slots aan te kunnen bieden in een uiterste poging om klanten te binden.
Spannende tijden? Nee. We hebben het allemaal al eerder gezien.
Roerige tijden? Voorlopig vooral rumoerige tijden.

"Iets in mij zegt dat we ons nu té druk maken en dat Schiphol over 10 jaar de grond waarop de Polderbaan ligt zal aanbieden aan de gemeente Haarlemmermeer om er een woonwijk op te bouwen omdat de expolitatie té verliesgevend is geworden."




Geplaatst door gerard uit NULL

Leo, laat dat 'iets in je' maar achterwege. Schiphol is gebouwd als de ultieme overstapluchthaven, Charles de Gaulle als ultieme bestemmingsluchthaven, net als London. Dat verander je niet zomaar. We gaan daarom nog heel veel overstappers over ons hoofd krijgen. Belang van deze overstappers voor de Nederlandse economie? Nihil. Ik vrees zelfs dat het bestemmingsverkeer zal afnemen om zo ruimte voor de overstappers van KLM te maken. Het bestemmingsverkeer KLM/air France gaat dan naar Charles de Gaulle. Dat is zelfs slécht voor de Nederlandse economie. Her vakniteverkeer zal vooral via Rotterdam en lelystad worden afgewikkeld. Vakantieverkeer is óók slecht voor ónze economie, je brengt je geld en bedrijvigheid immers naar het buitenland dat er wél van profiteert....

Geplaatst door J.H.Griese uit Amstelveen

De sfeer gaat zich enorm verharden. Dit kan de overheid, en vooral ook Schiphol zich niet langer permiteren. Het maatschappelijk draagvlak is nu al op een diepte punt
Lees het Bijnsdorp rapport : "Twee jaar ervaring met het schipholbeleid," dat zo is mij al een week geleden verzekerd door Ven W
op de evaluatie web site komt.

Jan Griese


Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

“Plaatsvervangend directeur Peter Hartman, van de KLM, meldt tegenover de krant dat het overstapverkeer tussen de 65 en 70 procent uitmaakt van het totale passagiersvolume.”

En dus komt Hartman tot de conclusie dat de pieken meer verspreid dienen te worden in plaats van dat hij roept:

“Met al dit overstapverkeer is een platform op een plaats BUITEN DE BEBOUWDE KOM gerechtvaardigd, laat ons in zee gaan bouwen.”


Maar nee hoor, krampachtig vasthouden aan overlast. Iemand moet immers overlast creëren dus waarom niet de 65 tot 70 procent vluchten van de KLM waar de gemiddelde Nederlander geen cent aan verdient? Tot voor kort had ik een hoge pet op van het bestuur van de KLM, afgezien van wat foutjes hier en daar.
Dat de KLM een onderdeel van de luchtvaartlobby is snap ik ook nog wel.
Dat de KLM propageert meer herrie te willen maken door de pieken geen pieken meer te noemen maar te streven naar 1 uur rust ’s nachts tussen half drie en half vier is te stuitend voor woorden.

Onze nationale trots, de reliable airline, vindt daarnaast dat ze moeten stoppen met de zwaanzinnige aanbiedingen. Niet voor niets. Men heeft reeds jaren geleden een rechtzaak verloren aangaande die aanbiedingen. Het bleek namelijk dat al die zwaanzinnige aanbiedingen al dusdanig overboekt waren voordat de advertentie de publiciteit haalde, dat niemand ooit een ticket heeft kunnen bemachtigen.
Dit mocht dus niet van de Reclame Code Commissie. De KLM werd verplicht stoelen beschikbaar te houden voor de zwaanzinnige aanbiedingen.
Nu roept men dat het uit moet zijn met het bizarre prijsvechten. De KLM is echter niets anders dan een prijsvechter voor de niet Nederlandse markt.



Geplaatst door kees weijer uit amsterdam

Uit de evaluatie van de Wet luchtvaart kan niets anders geconcludeerd worden dat Schiphol moet krimpen. Immers, de dubbeldoelstelling is mislukt: groei en minder overlast is niet mogelijk (dat wist iedereen natuurlijk, behalve de sector, die maar rond blijft hollen met oogkleppen op). Dus sector, kom nu eindelijk eens met werkelijk innoverende plannen in plaats met plannen voor nog een overslagcentrum. 'Nederland transportland' is werkelijk de meest stupide kreet die door de sector geslaakt wordt. Het genereert nog meer verkeer, nog meer files, nog meer overlast, nog meer CO2 en nog meer fijn stof. Daar zitten we echt op te wachten. Regering en parlement (Tom Poes?): verzin een list!

Geplaatst door Vos uit Uitgeest

Regering en parlement verzin een list.......
Ik verwacht van hen dat zij dat beslist niet
kunnen! Omdat zij het hebben laten zien, hoe
supide zij al jaren lang aan het zelfde
concept vasthouden. Gelijk aan een stelletje
dolgedraaide pitbulls die ook niet van los
laten weten.
Het normale volk dat lijdt onder het juk van
deze regering en groot-industrieelen, zoals
de Schiphol-Group zijn daar allang achter.
Ik weet wel dat roepen vanaf de zijlijn
makkelijk kan zijn, maar hier heb je geen
hogere school voor nodig.
Kwaliteit wint het van kwantiteit, dat is
zo ongeveer een wet.
Den Haag: doe waar je voor aangenomen bent:
je hebt een zorgplicht! Geen plicht (en
recht) om de boel naar de knoppen te helpen!