Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Goedkoper meetpunt vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 809 
|
 haarlems dagblad.nl 
Goedkoper meetpunt vliegtuigen

SCHIPHOL - Bewonersgroepen rond Schiphol kunnen gebruikmaken van een aanzienlijk goedkoper meetsysteem voor vliegtuiglawaai. Bovendien kunnen ze hun krachten dan bundelen met andere groepen uit Europa.

De Werkgroep Vliegverkeer Bijlmermeer heeft sinds kort het eerste meetpunt op een woonhuis staan. Die post ligt pal onder de startbaan van de Buitenveldertbaan en op 600 meter van de route voor het landende verkeer. ,,Ieder uur gaan de gegevens naar de centrale computer in Frankfurt en enkele minuten later zijn de grafieken al beschikbaar. Ook de vliegpaden zijn te zien, net als de hoogte van de toestellen en de CO2-uitstoot.
De computer is in staat 99 procent van het omgevingslawaai zoals auto’s en brommers weg te filteren. ,,Een buurtbewoner schrok laatst wakker en kon zo via het systeem precies achterhalen door welk toestel dat was gekomen. Wij zijn dus zeer tevreden’’, vertelt Lony Wesseling van de werkgroep.
Zij benadrukt dat de lage prijs nog het mooiste van alles is. ,,Voor 2400 euro hebben we alles in huis. Dat terwijl commerciële bedrijven al minimaal 10.000 euro vragen. De lage prijs is mogelijk omdat het systeem in 2005 is ontwikkeld rond de luchthaven van Frankfurt. Later is het programma van Eans gratis beschikbaar gesteld aan andere gebruikers. Puur idealisme’’, verklaart zij het prijsverschil met de systemen van Geluidsnet en Luistervink.
Veel gemeenten in de regio hebben een van deze twee systemen gekozen om zo zelf het vliegverkeer te kunnen volgen. Schiphol heeft ook een eigen geluidsnet, de Nomosposten, maar veel bewoners en gemeenten vertrouwen dat systeem niet (’de slager keurt zijn eigen vlees’).


Reacties op dit bericht

Geplaatst door j.h.griese uit Amstelveen

1) WVB steunde het Aldersadvies. Daardoor kon het gebeuren, dat er in 2011 op de Buitenveldertbaan 30 % meer gevlogen werd en 60% meer dan er beloofd werd.
2) WVB maakt indirect deel uit van de Alders-tafel. Men liet daar een onderzoek doen naar geluidmeetstelsel NOMOS eigendom van Schiphol, dat het vertikt de gemeten waarden in LDen om te zetten.. Alders en co gaf een slechte opdracht aan Bureau Ardea voor dit onderzoek... En Ardea trapte in die val. Dat leverde dus krediet op voor dat slechte NOMOS meetsysteem. Dit terwijl RIVM en TNO Luistervink meetsysteem van Geluidconsult als superieur aan Nomos beoordeelden (Zie RIVM Geluidmonitor 2006)Luistervink kon zelfs worden betrokken bij de Handhaving aldus RIVM al in 2006 !
WVB had zich sterk moeten maken tegen deze verlakkerij ... ! Beter dan al weer een systeem er bij, dat volgens insiders weinig voorstelt. Enfin geluk er mee.