Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Glijvluchtlandingen zorgen voor minder overlast rond Schiphol’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 804 
|
 Luchtvaart =nieuws= 
‘Glijvluchtlandingen zorgen voor minder overlast rond Schiphol’

SCHIPHOL - Door nieuwe landingsprocedures in te voeren kan de geluidsoverlast rond Schiphol flink worden verminderd. Dat schrijft Arnold Burlage in de Telegraaf. Een studie van Boeing in samenwerking met Martinair, transavia.com en KLM laat zien dat door een zogenaamde Continuous Descend Approach (CDA-landing) niet alleen 37 procent minder geluid wordt geproduceerd, maar ook nog eens ruim 2.000 liter aan brandstof kan worden bespaard.

In het nieuwe systeem maken vliegtuigen een glijvlucht naar de luchthaven, waarbij de motoren nagenoeg stationair draaien. Volgens de luchtverkeersleiding moet het systeem stapsgewijs worden ingevoerd, omdat ook met andere Europese landen afstemming moet worden gezocht.

Het CDA-systeem past in het pakket maatregelen dat Schiphol dit jaar onderzoekt om de geluidsproductie van de luchthaven af te remmen. Eerder voerde ook het Scandinavische SAS test uit met glijvluchtlandingen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

37%...?

Stel, het is waar. Hoe is het dan nog mogelijk dat deze verbetering in 2007 nog steeds niet door onze overheid (landelijk dan wel Europees) is afgedwongen?

Slaapt zacht Den Haag, het zal jullie tijd wel duren. "Toch?!"

Geplaatst door gerard uit NULL

Oud nieuws. Dat wist de LVNL een paar jaar geleden ook al. En toen kon het volgens hun hoogste baas 'onmiddellijk' worden ingevoerd. Niet dus. Nog steeds niet.

En denk nu niet dat 'glijvluchen' geluidloos zijn. Verre van dat. 's Nachts landt men sinds 2003 volgens de aankondigingen van destijds in 'glijvlucht''. Het is gewoon takkenherrie hoor. Wij kunnen het weten. het is waar dat het hogere aanvleigen iets minder herrie geeft, maar om nus te zeggen dat het minder hinder geeft gata me te ver. Het zijn inmiddels al lang de aantallen die de hinder veroorzaken, het is niet niet alleen maar hoogte van de geluidspieken.

Het woordje 'glijvlucht' was na de opening van de Polderbaan, toen de buit dus binnen was, een tijdje in de ban. Want, werd er gezegd, het 'was eigenlijk toch geen 'glijvlucht'. De truuk lijkt nu toch weer herhaald te worden. Maar glijvliegen gaat niet lukken omdat men dat alleen maar goed kan als er niet veel andere kisten in de buurt zijn. Dus als het minder druk is dan nu rond Schiphol.

Het weer bezigen het woord 'glijvlucht' helpt vooral om het sentiment rond Schiphol als 'hinderluchthaven' te verzachten, precies zoals met die aangekondigde 'antigeluidskastjes' voor in de tuin. Dat die niet zullen kunnen werken, daar is iedere specialist het over eens. Zelfs zij, die de techniek op dit moment ontwikkelen.

'Glijvluchten' gaan ook niet écht werken. Want het blijken straks zeker en vast toch 'geen glijvluchten'.
'Het is te druk, sorry, echte glijvluchen die stil zijn, die gaan niet echt lukken. We zullen voor de vorm wel een beetje hoger vliegen. O ja, en nog bedankt voor de extra groeiruimte die we kregen.'

Zo zal het vrees ik gaan, zoals het iedere keer weer gaat. Wie doorbreekt deze belazercultuur nu eens?

Geplaatst door leo uit de kwakel

** 37%, uitgedrukt in wat? kubieke meters?

En waar dan? En ten opzichte waarvan en wanneer. En nog belangrijker: waar en wanneer niet!

Dergelijke getallen gaan snel een eigen leven leiden en worden als gevolg daarvan graag misbruikt om elders de hinder te laten stijgen om "per saldo" een gunstige uitslag te bewerkstelligen.
Zonder aanvullende informatie is zo'n getal zonder betekenis.

Geplaatst door Olav Bijvoet uit Castricum

De bewering mag je in de nederlandse situatie niet doen zonder de verwachting voor Schiphol ook feitelijk waar te maken met harde cijfers van het klachtenbureau en wel gespecificeerd op postcodeniveau. (Aantonen via Lden is begging the question).

Anders blijft het bij opnieuw een gotspe die alleen maar leidt tot de bewering dat Schiphol weer eens beloond moet worden. Hoort dan in het Droste-rijtje.
Schiphol zelf is een kei in het nalaten van dergelijke dingen.
Zie de onmogelijkheid van BAS om vragen te beantwoorden omdat de LVNL niert meewerkt.

Zie de weigering van Schiphol om details te blijven verschaffen over de resultaten van metingen in Nomos-punten.
Op dat gebied is de sector aantoonbaar in gebreke gebeven.

Geplaatst door Rose uit Randstad

De immer Schipholgetrouwe Burlage schrijft in de Telegraaf ook dat dit binnen de geldende milieunormen méér vluchten mogelijk gaat maken.

Dáár gaat het de luchtvaaretsector om. Plus natuurlijk besparing op brandstof.

Rose