Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Glijvluchten’ wapen tegen geluidshinder

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1097 
|
 telegraaf.nl 
Glijvluchten’ wapen tegen geluidshinder

door Paul Eldering

AMSTERDAM
’Glijvluchten’ zijn een nieuw wapen in de strijd tegen geluidsoverlast van vliegtuigen. Schiphol doet ’s nachts al proeven en nu gaan ook Groningen en Eindhoven Airport ermee experimenteren.
Transavia houdt aanstaande vrijdag in Groningen de eerste test met deze zogeheten ’Continuous Descent Approach’ (CDA). „Dat betekent aanzienlijk minder belasting voor de omgeving, het kost relatief weinig brandstof en is ook minder vervuilend”, meent Transavia-topman Bram Gräber.
Door langer hoog in de lucht te blijven en vervolgens geleidelijk met zo min mogelijk motorvermogen naar de landingsbaan af te dalen, kan de herrie voor omwonenden van luchthavens belangrijk worden beperkt. Piloten hoeven in feite ’geen gas meer bij te geven’ in de nadering van het vliegveld.
Piektijden
Het probleem is volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat dit in piektijden overdag moeilijk is te realiseren, „eenvoudig omdat het dan te druk in het luchtruim is en vliegers moeten kunnen manoeuvreren op vrij korte afstand van andere vliegtuigen”, aldus de LVNL-woordvoerster. Desondanks wordt in overleg met het adviesorgaan ’Alderstafel’ gestudeerd op verdere uitbreiding van glijvluchten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Elke vorm van geluidshinder beperkende maatregel is zeer welkom. Maar dan dienen de maatregelen wel te kunnen worden uitgevoerd in de praktijk en niet slechts op papier.
Neem nu de omgeving Uitgeest / Castricum, dit deel luchtruim wordt als punt van samenkomen misbruikt en kan vliegverkeer vanuit vrijwel alle windrichtingen verwachten, indien de windrichting ook maar anders is dan uit de noordelijke richting. Bovendien is de aanvlieghoogte dermate laag, dat de winst in minder geluidshinder niet echt veel zal zijn. Maar op papier scoort de sector er wel weer mee.

Geplaatst door cros op de helling uit deltametropool

Het wordt hoog tijd dat multi-bestuurder Alders (PvdA) zijn klus afrondt en het stuklopen van de experimenten openlijk wordt erkend.

Alleen dan kan de nieuwe voorgestelde "Omgevingsraad Schiphol" een frisse start maken en eindelijk eens serieus gaan werken aan o.a. de CDA landingen en optimale "Landing- & take off cycles". De zwaar verouderde LVLN systemen waar onze regio nu al jaren onder lijdt lijken hier niet meer in te passen?

Winst lijkt wel te zijn dat de al jaren geleden door de fa. Boeing berekende brandstofbesparingen bij CDA landingen een rol gaan spelen nu de brandstofprijzen almaar stijgen en de vliegmaatschappijen verder in de schulden jagen.............

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@VOS: Enige jaren terug werd onderzoe vericht naar de winst van CDA vliegen. Het resultaat was: Het levert 8 LDen/dBA winst op snachts vliegen boven Castricum/Uitgeest/Limmen. Dat is tenminste iets. Hoe welik vind dat vliegens nachts blijft voor jullie erbarmelijk. Nachtvluchtenzouden dienente worden teruggebracht tot een absoluut minimum.
@Cros op de helling: Het Aldersadvies is een en ondeelbaar: De sector sprak dit af aan de Alderstafel ,DUS ze zullen moeten leveren! De sector mag dus niet louter de krenten uit het advies pakken. Bovendien is dat CDA vliegen voor Noord Holland Kennemerland het enige substantiële wat in het Aldersadvies staat !