Glijvluchten’ wapen tegen geluidshinder
door Paul Eldering
AMSTERDAM
’Glijvluchten’ zijn een nieuw wapen in de strijd tegen geluidsoverlast van vliegtuigen. Schiphol doet ’s nachts al proeven en nu gaan ook Groningen en Eindhoven Airport ermee experimenteren.
Transavia houdt aanstaande vrijdag in Groningen de eerste test met deze zogeheten ’Continuous Descent Approach’ (CDA). „Dat betekent aanzienlijk minder belasting voor de omgeving, het kost relatief weinig brandstof en is ook minder vervuilend”, meent Transavia-topman Bram Gräber.
Door langer hoog in de lucht te blijven en vervolgens geleidelijk met zo min mogelijk motorvermogen naar de landingsbaan af te dalen, kan de herrie voor omwonenden van luchthavens belangrijk worden beperkt. Piloten hoeven in feite ’geen gas meer bij te geven’ in de nadering van het vliegveld.
Piektijden
Het probleem is volgens Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat dit in piektijden overdag moeilijk is te realiseren, „eenvoudig omdat het dan te druk in het luchtruim is en vliegers moeten kunnen manoeuvreren op vrij korte afstand van andere vliegtuigen”, aldus de LVNL-woordvoerster. Desondanks wordt in overleg met het adviesorgaan ’Alderstafel’ gestudeerd op verdere uitbreiding van glijvluchten.
Geplaatst door V.O.S. uit NULL
Elke vorm van geluidshinder beperkende maatregel is zeer welkom. Maar dan dienen de maatregelen wel te kunnen worden uitgevoerd in de praktijk en niet slechts op papier.
Neem nu de omgeving Uitgeest / Castricum, dit deel luchtruim wordt als punt van samenkomen misbruikt en kan vliegverkeer vanuit vrijwel alle windrichtingen verwachten, indien de windrichting ook maar anders is dan uit de noordelijke richting. Bovendien is de aanvlieghoogte dermate laag, dat de winst in minder geluidshinder niet echt veel zal zijn. Maar op papier scoort de sector er wel weer mee.