Glijvluchten eis van bewoners rond Schiphol
SCHIPHOL - De nachtelijke glijvluchten waarmee vliegtuigen nu in de nacht landen op de Polderbaan en Kaagbaan, moeten worden uitgebreid naar de avonden en stille momenten overdag. Dat is vooral gunstig voor bewoners in de IJmond en de Leidse regio.
,,De Luchtverkeersleiding Nederland moet voor 1 november laten weten of dat gefaseerd mogelijk is. Kan dat niet, dan is het nieuwe normen- en handhavingstelsel dat we vorige week onder leiding van Alders met de sector en overheid hebben gesloten, weer van de baan. Dan gaan we op de huidige voet verder’‘, waarschuwt Cees van Ojik namens de bewonersdelegatie.
Na vier jaar onderhandelen zijn de spelregels voor het nieuwe geluidsstelsel voor Schiphol vastgesteld. Maar daarmee is volgens de onderhandelaar uit Zwanenburg nog niet alles in kannen en kruiken. ,,Uitbreiding van de glijvluchten is een harde eis van ons om de geluidshinder in voornamelijk het buitengebied tegen te gaan. Dat is noodzakelijk omdat de Polderbaan en Kaagbaan het meest gebruikt gaan worden en het vliegverkeer tot 2020 mag groeien. Bewoners van Castricum en Uitgeest hebben baat bij deze stillere landingen op de Polderbaan en de Leidse regio vaart wel bij stillere landingen op de Kaagbaan. Vlakbij de landingsbanen merken de bewoners dat nauwelijks, tenzij met stillere motoren wordt gevlogen.’’
Geplaatst door E. von der Meer uit Castricum