Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geslaagde test met elektrisch vliegtuig

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 832 
|
 TechnischWeekblad.nl 12 mei 2014 
Geslaagde test met elektrisch vliegtuig

Rijkert Knoppers

Airbus heeft in Bordeaux een eerste openbare testvlucht gedaan met de volledig elektrisch aangedreven E-fan.

Dit tweepersoonsvliegtuig is ontwikkeld met het oog op het Europese ‘Flightpath 2050’, waarin onder meer staat dat in 2050 de koolstofdioxide-emissies van vliegtuigen 75 % lager moeten liggen dan in het jaar 2000.

‘Het E-Fan project en de betrokkenheid van Airbus bij het onderzoek naar elektrische en hybride vliegtuigen maakt onze visie op de toekomstige technologische ontwikkelingen duidelijk’, aldus Jean Botti, hoofd van de technische afdeling van Airbus. ‘Het project ondersteunt niet alleen onze milieudoelstellingen en leidt tot vermindering van de emissies en van het geluid van het vliegverkeer, maar het zal op de lange termijn ook resulteren in een economischer en efficiëntere luchtvaarttechnologie.’

Het 500 kg wegend testtoestel heeft een spanwijdte van 9,5 m en een lengte van 6,7 m. Het vliegtuig maakt in de lucht gebruik van twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 60 kW, die elk een propeller aandrijven. Hiermee ligt de kruissnelheid op 160 km/h.

Een andere noviteit van het vliegtuig is het landingsstel, dat bestaat uit twee elektrisch aangedreven, intrekbare wielen die voor en achter onder de romp zijn bevestigd, twee kleine wielen onder de vleugels zorgen voor de stabiliteit.

Bij taxiën en opstijgen gaat de aandrijving via het achterste wiel met een 6 kW-motor. Tijdens het accelereren voor het opstijgen kan de E-fan met deze elektrische aandrijving op de startbaan 60 km/h halen.

Europese vliegtuigbouwer Airbus wil vanaf 2017 kleine hybride vliegtuigen voor zeventig tot negentig passagiers bouwen die elektrisch starten en landen. Dit om de geluidshinder rond luchtvelden en de lokale emissies te verminderen.


Reacties op dit bericht