Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geruisloos groeien mag wel

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 848 
|
 De Stem 
Geruisloos groeien mag wel

Meer vluchten en toch minder lawaai, daarvoor moeten de nieuwe vliegroutes van Schiphol zorgen. De bewoners merken er nog niet zoveel van.

Een idyllisch plekje, de Amsterdamseweg in Amstelveen, zeker als de zon schijnt. Alleen een metershoge stenen ‘banpaal’ herinnert aan roeriger tijden. Terminus pro scriptions staat er op het monument uit 1625, ofwel Uijtertste palen der ballingen. Wie wat op zijn kerfstok had, mocht deze grens van Amsterdam niet overschrijden. Nu vliegt er af en toe een kraai over de vooroorlogse villa’s, veel meer lijkt er niet te gebeuren.

Maar opeens wordt de rust wreed verstoord, als een grotere ‘vogel’ overraast, met het lichtblauwe logo van KLM. De Buitenveldertbaan ligt bij wijze van spreken om de hoek. Even wennen als je dit voor het eerst ondergaat. ‘Ach, het valt reuze mee,’ zegt de chic geklede Hans Windt (63) over het lawaai. Hij kijkt even streng. ‘Het zit vooral tússen de oren. Wist je dat 40 procent van alle klachten afkomstig is van maar twee personen?’

Niettemin zijn de vertrekroutes verlegd, van afgelopen donderdag tot 1 november. Dit is het resultaat van de Tafel van Alders, waar bewoners, de overheid en Schiphol onder leiding van oud-minister Hans Alders met elkaar spraken. Door dit akkoord, overgenomen door minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA), kan Schiphol groeien van 435.000 naar 480.000 vluchten per jaar. Tegelijk moet het tot minder overlast leiden in Castricum, Uitgeest, Diemen, Abcoude, Amsterdam. En in Amstelveen.

‘Nee, daar wist ik niets van’, reageert Windt. ‘Heb er nog weinig van gemerkt, maar misschien kwam dat ook door de storm.’ Hij woont al zo’n 15 jaar in de straat. ‘Als ik een of twee keer per jaar wakker word van het lawaai, is het veel. En Schiphol zorgt voor een hoop werkgelegenheid, dat moeten we niet vergeten.’

De luchthaven meet continu de geluidseffecten. Toch blijft het een gevoelig onderwerp. ‘Wij hebben er veel last van, ja’, zegt een 50-jarige vrouw die in het Amsterdamse Bos haar twee honden uitlaat. ‘Ik wist niet van deze proef, maar we hebben al heel vaak aan de bel getrokken. Soms vliegen ze zó laag over ons huis.’ Ze wil absoluut niet met haar naam in de krant. ‘Ik heb geen zin in negatieve reacties.’

Een man die met twee halfjes bruin van de bakker komt, begrijpt wel waar de pijn zit. ‘Er wonen hier veel oud-KLM’ers’, legt Jochem Fluitsma (49) – zelf niet werkzaam bij de luchtvaartmaatschappij – uit. Hij vindt het geluid wel meevallen. ‘Vroeger woonden we in Amsterdam boven de tram, je went gewoon aan het lawaai. En mijn zoontje vindt het uitzicht op al die vliegtuigen schitterend.’

Na even nadenken komt Fluitsma met een heel ander bezwaar. ‘Soms, als het windstil is, kun je de kerosine goed ruiken. Dat houdt me wel bezig, omdat ik bang ben voor de gezondheid van mijn kinderen.’

Na Al Gore en alle ophef over de gevaren van fijnstof is luchtkwaliteit een groot thema. Inmiddels wil Amsterdam auto’s van vóór 1992 uit de stad weren. Als straks ook oude vliegtuigen niet meer welkom zijn, wordt het tijd voor nieuwe banpalen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Els uit Castricum

Geruisloos krimpen zou véél en véél beter zijn!

Geplaatst door Rose uit Randstad

De experimenten zijn voor Schiphol slechts een middel om tijdwinst te boeken.

Een overbrugging naar weer een nieuw actieplan voor verdere groei.