Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geruisloos door de lucht

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 978 
|
 Planet Internet 
Geruisloos door de lucht

In Londen wordt maandag het ontwerp van een revolutionair vliegtuig gepresenteerd.
De SAX-40, zoals het nieuwe passagierstoestel wordt genoemd, is veel stiller dan gangbare vliegtuigen en oogt radicaal anders.

Geluid naar boven afgevoerd
Het concept van dit stille en relatief zuinige vliegtuig wordt maandag bij de Royal Aeronautical Society in Londen voor het eerst aan het publiek getoond. Het is de uitkomst van het ‘Silent Aircraft Initiative’, een in 2003 gelanceerd initiatief om een vliegtuig te ontwerpen dat in een stadse omgeving nauwelijks te horen is.

Daar is het ontwerpteam naar eigen zeggen glansrijk in geslaagd. Door een vernieuwend ontwerp en de optimale stroomlijning is dit toestel vlak na het opstijgen al vrijwel niet meer te horen. Dat komt vooral door veel stillere vliegtuigmotoren die zich bovendien aan de bovenzijde van de vliegtuigromp bevinden. Het geluid wordt hierdoor naar boven afgevoerd in plaats van naar beneden.

Hetzelfde geldt voor de landing. De afremmende motoren stuwen het geluid naar boven. Niet alleen doordat de motoren zich bovenop het vliegtuig bevinden, maar ook omdat de romp en de vleugels één geheel vormen, waar het geluid niet tussendoor komt. De SAX-40 lijkt hierdoor nog het meeste op een vliegende schotel.

Zuiniger
De optimale stroomlijning heeft volgens de ontwerpers nog een groot voordeel; de SAX-40 is veel zuiniger dan conventionele vliegtuigen. De brandstofbesparing ten opzichte van de huidige passagiersvliegtuigen ligt rond de 35 procent.

Het toestel voldoet hiermee deels aan de toenemende behoefte om de uitstoot van het vliegverkeer terug te dringen. De uitstoot van broeikasgassen door vliegverkeer is de laatste vijftien jaar zeer sterk gegroeid.

Serieus concept
Of de SAX-40 daadwerkelijk het luchtruim zal veroveren is nog afwachten geblazen, maar het concept wordt zeer serieus genomen. Het ontwerpteam bestaat uit ruim veertig wetenschappers van de Engelse Cambridge University en het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT) en krijgt de steun van meer dan dertig bedrijven, waaronder grote luchtvaartfirma’s zoals Boeing en Rolls-Royce.

De SAX-40 is vooralsnog ontworpen voor 215 passagiers, maar grotere versies zijn ook mogelijk Het streefdoel is om het toestel vòòr 2030 in productie te nemen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Wat ik er van begrijp is dat het bij de geluidsafname bij de start vooral moet komen van de stille motoren. Die bestaan echter niet en of ze er komen staat ook geenszins vast.
De geluidsafname bij de landing moet komen uit een aangepaste CDA waarbij zeer langzaam wordt gevlogen. Dat kost capaciteit en we weten allemaal hoe Schiphol daarover denkt.
Als je de lijst van sponsors/partners ziet dan word ik wat argwanend. Kunnen we jarenlang de grenzen weer gaan oprekken met als argument dat er een stil vliegtuig aankomt.
En als dat allemaal minstens 25 jaar moet gaat duren hoeft het tenminste voor mij niet meer. Dan ben ik allang vertrokken uit deze omgeving.

Geplaatst door cns uit Deltametropool

Deze site krijgt steeds meer het gehalte van het wezenloze periodiek 'Schipholland'. Allemaal mooie oplossingen in een verre toekomst, terwijl nu mogelijke innovatie wordt afgeremd en de platforms keurig worden ingepakt. PVRC mag wel oppassen dat de site niet verwordt tot een digitale VAPONASTRIP, gecontroleerd en gemanipuleerd door ..(mag u zelf invullen).......

Geplaatst door J.H. Griese uit Amstelveen

Ik zou trachten me wat in te houden cns.