Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gemeente naar rechter vanwege vlieglawaai

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 721 
|
 Haarlems Dagblad 
Gemeente naar rechter vanwege vlieglawaai Download het gehele artikel 'Gemeente naar rechter vanwege vlieglawaai'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Angela uit Limmen

Is het waar, dat de explosieve stijging van het aantal klachten mede veroorzaakt wordt door het gelijktijdig starten op Polderbaan en Zwanenburgbaan zoals het Haarlemsdagblad schrijft? Volgens mij is de baanpreferentie op 11 juni omgegaan naar landingen op de Polder- en Zwanenburgbaan. Het merendeel van de maand juni is er parallel geland. Het aantal klachten uit vb. Halfweg en Spaarndam is in juni juist gedaald t.o.v. mei, Castricum daarentegen heeft wel veel meer klachten gemeld in juni.

Geplaatst door Dick K. uit NULL

Angela,
Dit artikel stond toch echt in het Haarlems Dagblad en niet in Schipholland, het huis-aan-huis propagandablad van Schiphol.
Ik kan dus geen redenen bedenken waarom de journalist ons op het verkeerde been zou willen zetten.
Maar mogelijk heeft hij toch een "foutje" gemaakt hetgeen de beste kan overkomen, nietwaar ?
Belangrijker is echter, dat een gemeente naar de rechter stapt. Zouden meer moeten doen !

Geplaatst door OB uit NULL

Angela en Dick,

Onze website heeft onder meer het voordeel dat er je veel kunt terugvinden.

Zo blijkt dat het Haarlems Dagblad terecht schrijft over de vele klachten sinds half april. Op 16 april meldde CROS veranderde koersinstructies bij parallel starten. In ons gastenboek staan inderdaad onder Nr 1445 op 26 april opmerkingen over klachten door vreemde capriolen bij parallel vliegen, over een lagere school die de kinderen naar huis moet sturen en over wanhopige ouders in de omgeving. De laatste twee gebeurden in Halfweg. De hele hete zomer is de keus voor de kinderen in Halfweg gebleven: bij starten dubbel geisoleerde ramen potdicht of vergaan van het lawaai. De wind is nogal eens zo geweest dat van Polder- en Zwanenburgerbaan gestart moest worden. Het verleggen van startroutes en spreiden van die vliegtuigen gaf meer overlast tot in de verre omgeving.
Het verhaal klopt helemaal.
Als ik me niet vergis is de LVNL nogal wat later wel een kijkje komen nemen, in de persoon van de heer Kroese. Die beloofde toen er wat aan te doen, maar ze moesten wel enkele maanden wachten, tot na de zomer! Ook dat is denk ik hier verteld.
De journalist van het Haarlems Dagblad weet precies wat hij schrijft.

Wie dat ook verrekte goed weet is de journalist-voorlichter van Schiphol:
In de MilieuMonitor (Augustus 2004) wordt naast ander misleidends ook dit geschreven over het parallel starten overdag: Dat er gewerkt wordt aan de sinds half april ingegane, storende noodmaatregel, die bedoelt de onvoorziene risico's van parallel starten op te vangen.
"Daarbij" schrijft hij, "moet rekening gehouden worden met: veiligheid, milieu en capaciteit".
Hij weet natuurlijk best dat LVNL overdag een ‡ndere volgorde MOET hanteren:
De voorgeschreven volgorde is: Veiligheid, capaciteit, milieu. ƒŽrst capaciteit, d‡n pas milieu.
"LVNL vervult", naar eigen zeggen, "geen hoofdtaak in de optimalisatie van het buiten liggende gebied". Zelfs je fouten laat je eerst door de burger betalen, niet door je eigen bedrijf.
Het blad Schipholmonitor komt er niet voor uit en verwisselt capaciteit en milieu bewust van plaats.
Dat is wat het "Maatschappelijk Ondernemen" van Schiphol voorstelt.
Terecht dat nu de beurt is aan de rechter.

Ook de President-Directeur noemde deze week nog als voorbeeld van Maatschappelijk Ondernemen dat hij ZELF naar Zwanenburg was geweest. Is het daar al beter?

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Als de journalist met explosief heeft bedoeld het verschil tussen mei en juni dan heb je gelijk Angela. Onze regio kende een toename van 13.000 klachten. En dan zijn dat vooral Castricum, Uitgeest, Krommenie en Assendelft. De verklaring zou kunnen zijn dat sinds juni het aanvliegen naar het noorden is opgeschoven (bovenrand Heemskerk tot onderrand Heiloo) en er meer op de Zwanenburgbaan geland wordt.
Velserbroek is een goede graadmeter voor het aantal starters en gaf in juni de helft van het aantal klachten in mei. Ook Halfweg, Haarlemmerliede en Zwanenburg daalden met meer dan 50%. Volgens de radarplots is vanaf 14 juni in elk geval niet parallel gestart. Heemskerk en Beverwijk gaven ook een piek in april en mei (net als Halfweg etc) en hebben dus meer last van het parallel starten, hetgeen ook te verwachten was gezien de radarplots.