Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Gemeente dwars bij nieuwe vliegproef

 |
 Geplaatst door:  
 |
 Bekeken: 760 
|
 NHD 
Gemeente dwars bij nieuwe vliegproef Download het gehele artikel 'Gemeente dwars bij nieuwe vliegproef'

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Olav Bijvoet. uit Castricum

Je kunt waarderen hoe deze wethouder zich voor zijn zijn gemeente inzet.

Het bericht laat ook zien hoe het overleg binnen CROS en aan de Alderstafel van het plaatselijk eigenbelang van de deelnemers afhankelijk is.
Daarmee zijn we aangeland waar we niet moeten zijn:
We zijn door de regelgeving langs de weg van de mooie belofte dat we mee tmogen praten zo gemanoeuvreerd, dat we geen invloed meer kunnen hebben op de grondslagen van het beleid. We mogen alleen maar meepraten over peanuts. De burger kan zijn fundamentele belangen alleen nog maar verdedigen in een gedwongen onderhandelen met de belangengroep die hem bedreigt en binnen een gesprek waar de tegenpartij zoveel meer middelen heeft dan hijzelf, zodat die hem een rad voor ogen kan draaien.
Alle aanpassingen van de luchtvaart betreffen uiteindelijk om zaken die de luchtverkeersleiding moet uitvoeren. En daar in blijkt dat er een wet van Meden en Perzen is: hoe groot hinder ook ergens is, het is niet toegestaan daar iets aan te doen als daardoor minder kan worden gevlogen. (Capaciteit is het toverwoord).
Het betekent dat we ten eeuwigen dage vast zitten aan de ellende zoals die nu al bestaat. 'Aanpassen" van de fatsoensgrenzen in handhavingspunten zal altijd tot de mogelijkheden blijven behoren, wie daar ook woont, als de omstandigheden van wind en weer dreigen iets aan die capaciteit te doen. Met andere woorden, hinder mag soms wel een beetje toenemen, maar de cpaciteit mag nooit afnemen..

Intussen geeft de minister te kennen dat hij bij de voorbereiding van zijn politieke keuzes van plan is te gaan nadenken over iets dat bij mij over komt als het vergroten van de invloed van de sector op het politieke machtsevenwicht in gebieden rond luchthavens die hij van nationale betekenis acht. Daarbij worden woorden gebruikt als Airportcity en Airportcorridor. De bedoeling daarvan is natuurlijk, dat je de strijd van een gemeente als Haarlemmermeer tegen de grote ideale Airportcity moet aanvoelen als die van miezerig eigenbelang tegenover de grote visie. Zo worden we platgewalst. Fatsoen wordt zo wel eenzijdig toegepast.

Is het niet opvallend dat het steeds weer lukt alle aandacht te lokken in de richting van tweederangsproblemen terwijl op de achtergrond ongehinderd doorgemorreld wordt aan de wettelijke bescherming van jouw leven?
Het lijkt het meeste op diefstal in je huis. Je wordt gedwongen om met de dief te overleggen over wat die wel of niet zal meenemen. Over wat je bij de diefstal al bent kwijtgeraakt zul je inderdaad nooit meer iets horen. Ondertussen wordt je mogelijkheid om je huis te beveiligen stiekem steeds meer beperkt. Je mag al blij en trots zijn als af kunt spreken dat ze in de toekomst wat minder zullen meenemen dan oorspronkelijk de bedoeling was.

De vlag van Els op 29 februari spreekt nog het eerlijkst