Gemeente aan Kamer: stel debat Alders’ advies uit
De Tweede Kamer moet toch nog maar even wachten met het behandelen van het advies van Hans Alders over het geluidstelsel rond Schiphol. Eerst moeten de resultaten worden afgewacht van een onderzoek naar het gebruik van de Buitenverdertbaan. Dat zeggen B&W van Amstelveen in een brief aan het parlement, nadat daarop door de raadsfracties van GroenLinks, PvdA en D66 was aangedrongen.
Volgens GroenLinks-raadslid Sander Mager zijn er veel klachten uit de bevolking gekomen, ook van Schiphol werkgroep Amstelveen-Buitenveldert (SWAB).
B&W willen dat de resultaten van het onderzoek naar het gebruik van de Buitenveldertbaan bij de behandeling worden meegenomen. Het onderzoek in opdracht van de gemeente is, zoals opdrachtgevers altijd plegen te zeggen, onafhankelijk. Maar uit zulke onafhankelijke onderzoeken komt doorgaans precies wat de opdrachtgevers wensen.
De Amsterdamse stadsdelen Zuid en Zuidoost steunen het onderzoek, ook financieel. De eindrapportage van het onderzoek wordt naar verwachting binnenkort opgeleverd, maar niet vóór 18 december, de datum van het overleg in de Tweede Kamer.
Wethouder Groot stelt nu in een brief aan de voorzitter van de Tweede Kamer commissie voor Infrastructuur en Milieu: ‘Het valt niet uit te sluiten dat de resultaten van dit onderzoek van belang kunnen zijn voor de uiteindelijke waardering van het advies van de Alderstafel.’
De zogenoemde Alderstafel was een praatclub van allerlei bij Schiphol betrokken partijen, maar het advies van Hans Alders aan de minister was volgens de tegen het vlieglawaai actie voerende platforms nogal eenzijdig in het belang van de luchtvaart geformuleerd.
Groot in de brief aan de Tweede Kamercommissie: ‘De gemeenteraad van Amstelveen vraagt u een opening te bieden om de resultaten van het onderzoek alsnog mee te nemen in de besluitvorming over / behandeling van het advies van de Alderstafel.’
Sander Mager zegt erg tevreden te zijn met het verzoek om uitstel. “Nog steeds hebben erg veel Amstelveners last van Schiphol en heel weinig vertrouwen in het geluidstelsel dat overlast juist zou moeten beperken. Dit onderzoek is daarom ontzettend belangrijk. Het zou idioot zijn de resultaten van dit onderzoek, waarvoor de gemeente de portemonnee heeft getrokken heeft, niet bij de behandeling in de Tweede Kamer te betrekken. Ik ben blij dat wethouder Groot dit gevoelen van vrijwel de gehele raad nu in een brief aan de Kamer heeft verwoord”.
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit deltametropool
Alom teleurstelling bij bewoners, aandeelhouder Amsterdam komt nu met een eenzijdig onderzoek (NIMBY?) dat gericht lijkt op het nog zwaarder belasten van de door de preferente banen met parallel aanvliegen zwaar getroffen woongebieden?
Neem nu Uitgeest. Niet alleen zijn in de gemeente e.o. heel veel woningen bijgebouwd en de A9 onlangs nog verbreed met spitsstroken, het laatste nieuws geeft helemaal te denken:
Via het project EU - DELTA METROPOOL wordt pal onder de aanvliegroute (+ nachtroute) een ProRail Knooppunt geprojecteerd. Onder het motto: Maak ruimte! trekken het ministerie voor I&M, ProRail en GS Noord Holland samen op om in een straal van 1,2 km maximaal te gaan verstedelijken rond een nieuw emplacement om de Metrosprinters 's nachts te stallen.
De vergaande aantasting van de leefomgeving waar de lokale politiek niets tegen wist te ondernemen resulteerde reeds in een regionaal gezien maximale daling van de huizenprijzen in een jaar met maar liefst 21%(zie NHD)!. De WOZ zal de komende jaren met 30% stijgen, veel voorzieningen worden in rap tempo afgebouwd.
Het doemscenario begint in de gemeente Uitgeest dus echt werkelijkheid te worden!
Met dank aan de luchtvaartlobby die de catchment area - ofwel z'n verzorgingsgebied - middels de realisatie van deze EU - DELTAMETROPOOL listig blijft vergroten. Maar de politiek doet daar opvallend het zwijgen toe..........