Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Geluidsoverlast Schiphol terugdringen met geluidsarme vliegtuigen’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1279 
|
 Dichtbij.nl 
‘Geluidsoverlast Schiphol terugdringen met geluidsarme vliegtuigen’

NIEUW-VENNEP - Wie aan de Haarlemmermeer denkt, denkt aan Schiphol. Hoe je het ook went of keert: de luchthaven is een belangrijk onderdeel van de regio. Maar het is niet alleen goud wat blinkt. De herrie die de vliegtuigen met zich meebrengen is niet altijd even prettig. En daar moet wat aan gedaan worden, zo vindt Gohdar Massom uit Nieuw-Vennep.

Gohdar Massom: “De luchthaven ligt in het dichtstbevolkte deel van Nederland. Mensen in heel groot gebied om Schiphol worden bijna dagelijks geteisterd door overvliegende vliegtuigen, vaak laagvliegend, dreunend en kerosinestank verspreidend. Soms van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat. Duizenden mensen worden regelmatig verstoord in hun nachtrust. Dat gebeurt soms midden in de nacht of heel vroeg in de ochtend. In de Haarlemmermeer zijn deze slechte slapers de bewoners van Hoofddorpse wijken Toolenburg-zuid en Floriande, Nieuw Vennep, Vijfhuizen en Zwanenburg.”

Als je Massom zo hoort, lijkt Schiphol alleen maar negatief uit te vallen voor bewoners van de Haarlemmermeer. Maar niets is minder waar. Schiphol is erg belangrijk voor de regio. Niet alleen is de luchthaven de toegangspoort om snel naar het buitenland te reizen, ook zorgt het voor een goede economie. Veel bedrijven starten hoofdkantoren rondom Schiphol. Daarnaast is het vliegveld goed voor bijna 60.000 banen.

‘Korte termijn’
Maar ondanks de voordelen die Schiphol met zich meebrengt, is het geluidsoverlast natuurlijk een groot nadeel. Een snelle oplossing is natuurlijk zo gevonden: het terugdringen van het aantal vliegbewegingen. Aangezien Schiphol groeit, lijkt zo’n plan lastig uitvoerbaar. Toch ziet Massom mogelijkheden: “Er moet gekozen worden voor begrenzen van de groei van de luchthaven en het terugdringen van vermijdbare vlieghinder. Daarnaast moet de groei selectief zijn.”

“Op korte termijn moeten duidelijke voorwaarden gesteld worden aan het vliegverkeer rondom Schiphol. Niet-Schiphol gebonden vliegbewegingen, zoals chartervluchten, moeten in de loop der tijd worden overgeheveld naar regionale vliegvelden, zoals Lelystad en Eindhoven. Schiphol kan niet ongebreideld blijven groeien. De korte vliegafstanden kunnen vervangen worden door hogesnelheidstreinen.”

‘Verleggen Spijkerboorroute’
Maar dat is niet alles. Met het opstijgen en landen maken de vliegtuigen natuurlijk het meeste herrie. Ook daar zijn oplossingen voor, zo denkt Massom: “De huidige in- en uitvliegroutes moeten compacter en verlegd worden buiten dichtbevolkte gebieden. De start- en landingsbanen moeten effectiever gebruikt worden zodat de overlast voor woongebieden beperkt blijft. Vooral banen die weinig overlast veroorzaken moeten gebruikt worden. Door de Spijkerboorroute te verleggen kan de geluidsoverlast boven Nieuw Vennep, Toolenburg-Zuid en Floriande aanzienlijk verminderd worden.”

‘Strenge eisen’
Voor de lange termijn heeft de Venneper een ambitieus plan: “Er moeten strenge eisen gesteld worden aan de vliegtuigen zelf. Op de langtermijn zie ik Schiphol als één van de meest duurzame vliegvelden van de wereld. Ik denk aan elektrische vliegtuigen met geluidloze mororen. De start- en landsbanen kunnen van zonnecellen aangelegd worden. Op deze manier kan Schiphol CO2 neutraal werken met heel beperkte overlast voor de regio.”


Reacties op dit bericht

Geplaatst door joop uit haarlem

Hahaha elektrische vliegtuigen, geluidsloze motoren, okay tot over 35 jaar!

Geplaatst door V.O.S. uit NULL

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

We kunnen ook wachten tot de zwaartekracht verdwenen is.....

Geplaatst door Gerard uit NULL

nou, ik zou eerder kiezen voor een hub in zee. véél realistischer, dat kan over 3 jaar gereed zijn.

Geplaatst door Loriet uit Amsterdam

Verleg de route maar over kleine dorpjes,want
de mensen die daar wonen kunnen vast wel tegen vliegtuigherrie en stank en klagen veel minder!

Geplaatst door Jaap de Groot uit Bussum

Schiphol en luchtvaart belangrijk voor de economie? Het klinkt zo vanzelfsprekend maar als het met de economie een beetje tegenzit, zakt de luchtvaart als eerste in. Soms denk ik wel eens dat de economie belangrijk is voor de luchtvaart. Toegegeven, het is een beetje ongenuanceerd, maar toch....