Geluidsoverlast Schiphol is als een waterbed
HOOFDDORP - De geluidsoverlast van Schiphol is als een waterbed. Wanneer je de ene uitvliegroute aanpast om bepaalde woonkernen te ontzien, zullen andere kernen meer overlast krijgen. ,,Toch is het belangrijk dat we binnen het overlegorgaan Cros daarover een liefst unaniem standpunt innemen. Dan kan de minister niet meer om de adviezen van de Cros heen’‘, heeft de nieuwe voorzitter Nico Schoof zich als doel gesteld.
De Cros is het overlegplatform van de luchtvaartsector, 32 gemeenten (van Heiloo tot Alphen aan den Rijn en van Muiden tot Haarlem), drie provincies en bewonersvertegenwoordigers. Binnen de Cros wordt dit jaar een hot item de uitvliegroute van de Kaagbaan. Er wordt aan de Alderstafel gewerkt aan de voorbereiding van een proef waarbij de vliegtuigen na het opstijgen niet meer meteen afbuigen naar het westen door te vliegen tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep door, maar eerst hoger te klimmen en pas voorbij Nieuw-Vennep naar het westen te gaan.
Daarvan kunnen in totaal circa 14.000 mensen profiteren van minder geluidsoverlast. Maar het is een verhaal van plussen en minnen. Op sommige plaatsen kan de hinder juist toenemen. ,,Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat in de Bollenstreek mensen nu weinig last hebben en straks meer. Dat is een lastige keuze. Je kan natuurlijk als wethouder uit de Bollenstreek binnen de Cros straks de proef afwijzen. Wanneer de minister het dan toch doorzet, heb je als wethouder schone handen, maar het tast de daadkracht van de Cros aan. Het is beter om mee te blijven zoeken naar een compromis zodat de Cros met een eensluidend advies komt waar de minister niet om heen kan’‘, verduidelijkt Schoof zijn inzet.
Geplaatst door Arno uit Lisse