Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluidsoverlast Krommenie blijkt erger dan verwacht

 |
 Geplaatst door: sijmen 
 |
 Bekeken: 2016 
|
 NHD 
Geluidsoverlast Krommenie blijkt erger dan verwacht

van onze verslaggeefster
krommenie-Nog maar 48 uur zijn de internetaansluitingen op Geluidsnet in Krommenie actief. En nu al ziet B. Poelstra, voorzitter van het Platform Geluidsoverlast Zaanstad hoe nuttig het is. ,,We wisten natuurlijk dat het behoorlijk erg was. Maar z— erg… En dat kunnen we nu aan de hand van de grafieken van Geluidsnet ook aantonen.’‘

De nieuwe aansluitingen op Geluidsnet zijn te danken aan de gemeenten Zaanstad, Wormerland en Oostzaan die gezamenlijk besloten geld beschikbaar te stellen voor dit doel. De vijf nieuwe meetplekken liggen alle in Krommenie, omdat daar - afgezien van Assendelft - de overlast het grootst is. ,,De vijf punten bevinden zich zo’n 500 tot 750 meter van elkaar en vormen zo als het ware een scherm om Krommenie heen. Maandagavond kon je meteen al zien dat de Polderbaan wel en de Zwanenburgbaan niet in gebruik was. Want dan zijn de twee noordelijkste punten actief en de andere drie niet.’‘

Assendelft
In Assendelft waren al drie meetpunten van Geluidsnet. ,,Daar is de overlast natuurlijk nog groter. In de rest van Zaanstad verschuift het, al naar gelang de baan die gebruikt wordt. Maar in Assendelft is er altijd lawaai.’’ Poelstra is dan ook blij met Geluidsnet. ,,Dat geeft ons de mogelijkheid om onze klachten hard te maken met cijfers. Vanaf morgen wordt de Zwanenburgbaan weer veel vaker gebruikt, om de rekenfout van Schiphol goed te maken en Spaarndam te ontlasten. Dat betekent voor Zaanstad midden en zuid weer veel meer overlast van stijgende vliegtuigen. Dat gaan we goed in de gaten houden.’‘

Poelstra weet waarover hij praat. ,,Want voor de komst van de Polderbaan hadden we in Zaanstad ook ontzettend veel overlast van de Zwanenburgbaan. Toen de Polderbaan eenmaal in gebruik genomen was, merkten we allemaal hoe heerlijk het was: minder overlast. Geleidelijk nam de overlast daarna weer toe als gevolg van het toenemend aantal vliegtuigen. En nu krijgen we dus de Zwanenburgbaan weer terug.’’ Er is overigens wel het een en ander veranderd. ,,Vliegtuigen komen nu hoger aanvliegen, op 900 in plaats van 600 meter. Dat scheelt natuurlijk wel. Maar wat dat voor de stijgers betekent, moeten we afwachten.’‘

Het Platform wil de komende tijd druk op B en W uitoefenen om schriftelijk te protesteren tegen de groeiende overlast. ,,Natuurlijk helpt dat niet meteen. Maar als we niks zeggen, denkt Schiphol: dat gaat goed zo. Als alle gemeentebesturen in Noord-Holland een vuist maken, heeft dat vroeg of laat toch invloed. Van onze collega’s van de andere zeventien platforms in de provincie weten we dat gemeentebesturen daar vaak veel actiever zijn. Gelukkig is er de laatste tijd ook in Zaanstad in toenemende mate oor voor onze klachten.’’

woensdag 1 september 2004, 07:03

Krommenie zie je hier


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Anne V

Waar blijft Uitgeest toch in dit verhaal. Er komen hier dag en nacht om de één à twee minuten niet één maar twee vliegtuigen tegelijk over (polder- én Zwanenburgbaan). De vlieghoogte is volgens mij lager dan 600 meter, zo'n herrie wordt hier geproduceerd. Ik begrijp het niet meer, of vindt Uitgeest het allemaal wel best.