Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Geluidsmuur bij Polderbaan kan gevaar opleveren voor vliegverkeer’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 711 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Geluidsmuur bij Polderbaan kan gevaar opleveren voor vliegverkeer’

HOOFDDORP - De bouw van een geluidsmuur bij de Polderbaan op Schiphol kan volgens de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers risico’s opleveren voor het vliegverkeer. Voorzitter De Vries wijst erop dat bij harde wind gevaarlijke wervelingen kunnen ontstaan. Om die reden is op Schiphol eerder een geluidsscherm langs de proefdraaiplaats gedeeltelijk afgebroken.


De muur bij de Buitenveldertbaan werd in 1997 verlaagd van zestien naar zes meter nadat vliegers tijdens de landing onverwachte turbulenties meldden. ,,Ik ben niet tegen een geluidsmuur, maar op Schiphol hebben we er slechte ervaringen mee’‘, zo stelt De Vries. ,,De veiligheidsaspecten, zoals mogelijke turbulentie-effecten, moeten eerst goed worden onderzocht.’’ Ook wijst De Vries erop dat er bij de luchthaven niet zomaar hoge obstakels mogen worden geplaatst.

De Bewoners Vereniging Hoofddorp Noord bepleit de bouw van een geluidswal langs de Polderbaan en de taxibaan om het grondlawaai te beperken. Vooral in het noorden van Hoofddorp wordt sinds de opening van de Polderbaan veelvuldig geklaagd over een doordringend, laag geluid dat wordt veroorzaakt door taxiënde en startende vliegtuigen.

De vereniging verbaast zich erover dat de nieuwe snelweg A5 is uitgerust met geluidsschermen, terwijl even verderop vliegtuigen over een onafgeschermde taxibaan mogen rijden. In de Wet luchtvaart is vrijwel niets geregeld over een beperking van het grondlawaai. Ondertussen bestaat er grote onduidelijkheid over de vraag of Schiphol valt onder andersoortige wetgeving om de geluidshinder te beperken.

Adviseur Kramer van de Nederlandse Stichting Geluidshinder gaat ervan uit dat de Wet milieubeheer van toepassing is op het lawaai van taxiënde vliegtuigen. ,,Schiphol is in feite een gewoon transportbedrijf.’’ Dat zou betekenen dat de luchthaven verplicht is maatregelen te nemen als bepaalde geluidsniveaus worden overschreden. ,,Voor de proefdraaiplaats geldt de Wet milieubeheer al’‘, aldus Kramer.

Zowel de bewonersvereniging in Hoofddorp als de luchthaven lieten gisteren weten dat nog wordt uitgezocht of deze regelgeving geldt voor grondlawaai op Schiphol. Milieudefensie tast ook in het duister. ,,Het grondlawaai lijkt een beetje tussen wal en schip te vallen’‘, aldus woordvoerder Hassink. Hij betwijfelt of een geluidsmuur afdoende zal zijn. Milieudefensie ziet meer in een nachtelijke sluiting van de luchthaven. ,,Maar het is de vraag of dat politiek haalbaar is.’’

Richard Mooyman
zaterdag 03 april 2004

Bekijk bericht op "Haarlems Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Mary uit uitgeest

Natuurlijk is zo'n geluidswal niet afdoende. Het is veel meer de vraag of we wel een grote "mainpoort" moeten zijn in zo'n klein en vol land als Nederland. De leefbaarheid voor een bevolking is hier ondergeschikt gemaakt aan de economische belangen van een kleine groep.