Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Geluid van vliegtuigen hoort erbij’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 659 
|
 Algemeen Dagblad 
‘Geluid van vliegtuigen hoort erbij’

ALPHEN - Naar aanleiding van klachten vanuit de bevolking over overlast door vliegtuigen, laat de gemeente Alphen onderzoeken waar, wanneer en in welke mate precies sprake is van te veel lawaai. Vanaf begin volgend jaar moeten verspreid over de stad zes meetpunten in bedrijf zijn.

Het Leidse bedrijf Geluidsnet, naar eigen zeggen onafhankelijk van luchthaven Schiphol en de overheid, gaat het onderzoek in opdracht van de gemeente uitvoeren.

Het bedrijf voert momenteel al vergelijkbare onderzoeken uit in onder meer Leiden, Leiderdorp, Hillegom en Lisse. Uiteindelijk is het de bedoeling een sluitend netwerk van meetpunten aan te leggen rondom de hele luchthaven. ,,We vormen geen oordeel, we leveren slechts de feiten. Omwonenden en onze klanten, zoals gemeenten, kunnen die feiten laten spreken,’’ licht directeur Koolhaas de werkwijze toe.

Of er in het Alphense luchtruim sprake is van aantoonbaar hinderlijke overlast moet nu eerst zo goed mogelijk worden vastgesteld, benadrukt gemeentewoordvoerder Van Andel. ,,De bedoeling is klachten vanuit de Alphense bevolking zo zuiver mogelijk te registreren.’’ Door vervolgens zo precies mogelijk te meten, kan de gemeente er bijvoorbeeld achter komen uit welke wijk de meeste klachten komen. ,,Waait de wind uit een bepaalde hoek, dan wordt de ene baan op Schiphol minder en de andere baan juist meer gebruikt. De vraag is of je dan ook een verband kunt leggen met het aantal klachten dat je vervolgens uit een bepaald gebied krijgt. Dat alles moet je eerst bewijzen.’’

Inwoners van Alphen kunnen zich vanaf nu bij Geluidsnet aanmelden om een meetpunt te laten installeren. Geluidsnet plaatst in het algemeen de apparatuur op daken van particulieren, maar ook op gemeentehuizen en basis- en middelbare scholen.

Zo’n meetpunt bestaat uit een statief, los op het dak, met daarop een mast van twee meter hoog. Op de mast zit een bol waarin een microfoon zit. Ter bescherming van de dakbedekking wordt het statief op rubbertegels gezet. In het statief liggen vier stoeptegels als ballast, zodat het geheel niet omwaait.

,,Schiphol is belangrijk voor Alphen. Vliegtuiggeluid hoort daarbij,’’ merkt wethouder Lyczak op. ,,Er zitten pieken in de geluidsbelasting. Vooral in de ochtend geven mensen aan last te hebben van vliegtuigen. We willen over voldoende en juiste gegevens beschikken. Met oog op onze burgers, onze beleidsvorming en onze gesprekken met Luchthaven Schiphol willen we laten zien wanneer de normen overschreden zijn,’’ aldus de wethouder.

Zijn woordvoerder laat daarop nog volgen dat Schiphol zo belangrijk is voor Alphen omdat de stad heel dichtbij de luchthaven én bij de grote steden zit. ,,Veel inwoners van Alphen werken op Schiphol. Schiphol is een belangrijke speler in deze regio.’’

Uiteindelijk is het de bedoeling van Alphen om met Schiphol en de omliggende gemeenten afspraken te maken over het maximaal acceptabele geluidsniveau. De stad werkt wat dat betreft al samen met het overlegorgaan Cros (Commissie Regionaal Overleg Schiphol). Cros behartigt de belangen van bewoners, bestuurders en de luchtvaartpartijen. Zij discussiëren over geluidhinder, geur, lokale luchtverontreiniging en externe veiligheid. De bedoeling van Alphen is uiteindelijk langs die weg vermijdbare hinder in te dammen. ,,Cros onderhoudt daarover het contact met Schiphol,’’ zegt Van Andel.

Voorlopig geldt voor zijn gemeente nog dat de waarnemingen in het luchtruim niet zuiver genoeg geregistreerd zijn om er daadwerkelijk bij Schiphol mee aan de bel te kunnen trekken. Wanneer er wél bruikbare resultaten uit de metingen komen, valt op voorhand niet te zeggen, legt Van Andel uit. ,,Als blijkt dat er elke dag tussen bijvoorbeeld zeven en acht uur overlast is, kun je er sneller conclusies aan verbinden dan wanneer blijkt dat het lawaai langzaam in de loop van sommige dagen toeneemt.’’

Een ding is volgens hem overigens wel zeker: Alphen, gelegen in het raakvlak van twee denkbeeldige cirkels die behalve rond Schiphol ook om Rotterdam Airport getrokken kunnen worden, ondervindt geen last van laatstgenoemd vliegveld: ,,Daar wordt gebruik gemaakt van andere vliegroutes.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

'' en onze gesprekken met Luchthaven Schiphol willen we laten zien wanneer de normen overschreden zijn,’’

Ja, ja. Wel volgens afspraak natuurlijk.
Wanneer het de Schiphol-group uitkomt. Dat is natuurlijk vrijwel nooit.

Geplaatst door leo

** en Alphen ligt natuurlijk onder of vlak bij een van de uitvliegroutes van de Kaagbaan, en juist vandaag, onder een van de aanvliegroutes van de Aalsmeerbaan waar we vandaag meer dan 250 landingen hebben kunnen aanschouwen.
Weinig CDA vandaag, fluiten, gieren, razen, loeien, alles zat er tussen. Beetje dwars aanvliegend, met de neus naar het noordwesten, en pas bij de landing recht naar het noorden, in de spits om de 90 seconden een nieuwe.
Behalve zo'n leuk fokkertje met propellors want die knorren langs.

Ik heb mezelf ook opgegeven voor zo'n meetpost maar nog nooit een reaktie ontvangen. Waarschijnlijk gaan hier de microfoons stuk....

Geplaatst door Willem

's Kijken of ik hier nog wat kan zeggen. In de rubriek 'Schrijf' schijnt dat niet meer te kunnen/mogen.

Zou mevrouw Guusje ter Horst mij eens kunnen uitleggen waarom een 'Mosquito' (fluitapparaat tegen hangjongeren) een inbreuk is op de lichamelijke integriteit en vliegtuiglawaai gedurende 24 uur per dag, 365 dagen per jaar niet?

Gisteravond vanaf 23.00 tot iets van 1.25 een stuk of 20 (vertraagde?) vertrekkers over gehad, waarvan het lawaai steeds minstens een minuut duurde. Gezellig als de volgende dag weer om 6.30 uur begint.


Geplaatst door leo

** Simpel, Willem,

het hoofddoel van een Mosquito is het om mensen te verjagen.
Bij vliegtuigherrie is dat een gunstig neveneffect......

En maak je borst maar nat. Vanavond na 23u. zal het hetzelfde zijn als ik de weerberichten mag geloven.

Geplaatst door Nico

Op internet zijn volgende specificaties van zo'n mosquito te vinden:
Perfect ultrasoon toestel om katten , honden en eventueel “hang” jongeren te verjagen. Niet hoorbaar voor mensen boven de 25jr. Een Frequentie 16.000 - 23.000 Hz. 140dB !! pulserend geluid.

Er staat niet bij op welke afstand dit gemeten is. Echter geluid van 140 dB veroorzaakt bij alle homo sapiens schade.
Dezelfde techneuten, die Geluidsnet, CDV en CROS hebben geadviseerd dat vliegtuiggeluid slecht te meten valt, hebben dit toestel goed gekeurd.

Dankzij deze manipulaties heeft de politiek besloten geen metingen te doen en zitten de omwonenden zonder effectieve bescherming.
Met afschuw luisterden ze afgelopen week aan de tafel van Alders.

Ik heb hier zo vaak tegen gewaarschuwd, maar tja.

lid van the Acoustical Society of America

Geplaatst door Observer

Gisteren nog een Geluidexpert gesproken:
Er kan gewoon gemeten worden. En steeds beter. Binnenkort meer nieuws hierover !
En Willem
Goeie reactie: Geen Mosquito, dan vanaf vandaag alle banen bij Schiphol op slot !

Geplaatst door Maaike

Ik begrijp niet waar ze zich in Alphen aan den Rijndruk om maken. Er is daar nauwelijks sprake van geluidshinder van enige omvang. De radar-tracks van BAS laten dat keer op keer zien. Nu er wat vliegtuigen aan het firmament gaan verschijnen klaagt men steen en been en moeten er meteen meetpunten komen.

Wij (in de klassieke en door lawaai zwaaroverbelaste gebieden) zijn inmiddels gehard en hebben ondervonden dat het indienen van klachten niet zo veel opgeleverd heeft, de afgelopen jaren. Jaarlijks nam het aantal vliegbewegingen toe.

In Alphen hebben ze de luxe van een rustige woonomgeving, lekker zichtbij de Randstad en al zijn verlokkingen (zoals goedkope vluchten vanaf Schiphol). Lyczak (VVD) kan dan inderdaad gemakkelijk stellen dat "Schiphol is belangrijk voor Alphen. Vliegtuiggeluid hoort daarbij."

“Vliegtuiggeluid”!? Weet hij wel waar hij het over heeft?