Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geluid moet grens van Schiphol bepalen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 974 
|
 NHD 30 augustus 
Geluid moet grens van Schiphol bepalen

SCHIPHOL

Maatschappijen zetten steeds grotere, stillere toestellen in, zodat het aantal passagiers op Schiphol nog steeds kan toenemen. In het Aldersakkoord hebben bewoners, overheden en de luchtvaartsector afgesproken dat Schiphol tot 2020 kan doorgroeien naar 510.000 vliegbewegingen. ,,Maar het maakt nogal uit of er tien oude toestellen overkomen of tien stillere zoals de A380. Eigenlijk zou je naar een systeem moeten waarbij de totale overlast wordt gemeten. Dan kunnen maatschappijen ook kiezen of ze overdag willen vliegen of toch in de nacht, want die nachtvlucht telt tien keer mee in de geluidsoverlast. Overigens zou je ook onderscheid moeten aanbrengen tussen een vlucht net na 23 uur of een in het holst van de nacht’’, stelt Rutten zich voor. ,,Het is overigens een misverstand dat het alleen vakantievluchten en vrachtkisten zijn die in de nacht vertrekken. Vracht is vrijwel helemaal naar de dag gegaan.’’

Verzet

Veel mensen in de regio hebben direct of indirect werk op de luchthaven. Maar er was ook veel verzet, met name tegen de Polderbaan. Met een Bulderbos, bezettingsacties, het oplaten van ballonnen en spandoeken werd geprotesteerd tegen de groei van de luchtvaart. ,,Aan de Alderstafel is geschiedenis geschreven. Ik heb veel bewondering voor de bewonersgroepen. Voor het dossier is veel kennis nodig en het blijft lastig om de overlast te verdelen. Op een aantal plekken kan je het nu eenmaal niet opheffen. Je kan stillere motoren hebben en glijvluchten uitvoeren, maar uiteindelijk kom je toch over Zwanenburg of Aalsmeer heen om recht voor de baan uit te komen. Daarbij geeft de ruis van het toestel tegenwoordig soms meer herrie dan de motoren.’’

Polderbaan
Het nieuwe geluidsstelsel, waarbij wordt gewerkt met voorkeursbanen, noemt Rutten een vooruitgang. ,,We kunnen nu beter uitleggen waarom bepaalde start- en landingsbanen worden gebruikt. We willen helder zijn. Respect en vertrouwen tussen bewoners en luchthaven is hierbij het belangrijkste. Dan kunnen we ook samen het huidige systeem bijstellen, want bij parallel baangebruik wordt soms de Kaagbaan of Polderbaan te weinig benut en daarmee de Zwanenburgbaan of Aalsmeerbaan juist teveel. Dat is juist niet de bedoeling. En is er niet een groot verschil of je bij een herfststorm over de Amsterdamse binnenstad vliegt of op een rustige zomerse dag?’’

Rutten weet waarover hij praat. Hij woonde lang in Zwaanshoek en Nieuw-Vennep en de laatste jaren in Schalkwijk. In deze Haarlemse wijk komen toestellen over die na de start vanaf de Kaagbaan een bocht draaiend boven Hoofddorp (Floriande) en dan naar het noorden vliegen (de Spijkerboorroute). Ook het grondlawaai van de Polderbaan is in zijn woning te horen. ,,Voor mij het signaal dat de operatie goed draait, maar ik weet dat er ook mensen zijn die zich daar aan storen of niet kunnen slapen.’’


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

Een zeer apart stuk, door een oud directeur van Schiphol.
1)Rutten:"Aan de Alderstafel is geschiedenis geschreven." Dat zou kunnen, maar de waarde- ring hiervoor is allerminst eenduidig.Het heeft ons vooralsnog een Stelsel van Afspraken opgeleverd (VVA)dat aan vele kanten rammelt.Zie hierboven: Onnodige inzet Buitenveldertbaan gaat door. Dit is geen handhavingsstelsel. Zelfde geluiden vernamen we van Crosbewonersvertegenwoordiger Ir Geudeke Uithoorn over de Aalsmeerbaan. En recent werd er een zeer discutabele nieuwe "Uitklim procedure" doorgedrukt (via KLM)die de al zwaarbelaste gebieden aan het begin van de startbanen nog sterker teistert)

Bron : Website Kaag en Braassem:

Stillere vliegtuigen betekent dat binnen de maximale hoeveelheid geluid norm meer gevlogen mag worden.
Één Boeing 747 geeft net zoveel overlast als 10 Boeing 737 ‘s of 100 Chessna’s.
Één nachtvlucht minder betekent 10 dagvluchten meer.
Griese: En het bekende "Treintjes-effect": Wat heb je liever 1 kist van 85 dBA of 10 van 75 dBA..?(PolderenKaagbaan

Uit cijfers blijkt dat in 50 jaar het geluid van vliegtuigmotoren met 24% is gereduceerd maar dat het aantal vliegbewegingen met 800% is toegenomen.
De werkgroep K en B stelt; dat het stiller worden van vliegtuigmotoren , zonder dat de maximale hoeveelheid geluid norm wordt verlaagd, nauwelijks de overlast voor omwonenden doet verminderen.
*Dhr Rutten verbaast me: "Er zou eigenlijk moeten worden gemeten." Zeker! ! Maar niet alleen maar het totaal, maar via een netwerk van ca 100 Luistervink MEETposten, die verreweg superieur zijn aan NOMOS... Dhr Rutten weet toch, dat het ministerie het vertikt om geluid officieel/formeel te meten, daarin gesteund door Schiphol? De Luistervink meetpost Buitenveldertbaan,meet structureel al jaren meer dan er berekend wordt.Meten zou minstens ter validatie van de berekeningen ingevoerd moeten worden. (De berekeningsformule gaat b.v. uit van gloed nieuwe toestellen,net zoals de Auto indus-trie,het brandstofgebruik berekend. 1 op 20 komt in de praktijk vaak uit op 1 op 15.. Dhr Rutten zegt veel bewondering te hebben voor de bewonersgroepen. Wel voor de zittende lieden koester ik geen tot weinig bewondering. Hij weet dat 14 van de 26 platforms okt.2008 de Alderstafelverlieten, en dat de Tweede Kamer opdracht gaf om die 14 Platforms ieder kwartaal bij te praten over de ontwikkelingen.

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

II)heer Rutten: :We kunnen nu beter uitleggen waarom bepaalde start- en landingsbanen worden gebruikt. We willen helder zijn. Respect en vertrouwen tussen bewoners en luchthaven is hierbij het belangrijkste." Hoe is het mogelijk, Een schipholdirecteur die de werkelijkheid niet weet, of ronduit ontkent? Buro Helios (UK) toonde aan:Een zeer groot deel der vluchten,
kon NIET via het stelsel worden verklaard. LVNL, door dhr Alders geafficheerd als een ONAFHANKELIJK buro, bracht een tegen-rapport uit, van ca 40 paginas dat door de Alderstafel, INCLUSIEF DE BEWONERSKLIEK die er nog zit in 1 1/2uur omarmd.. Goh wat een moed zeg..
Rutten: Want bij parallel baangebruik wordt soms de Kaagbaan of Polderbaan te weinig benut en daarmee de Zwanenburgbaan of Aalsmeerbaan juist teveel. Al weer gaat Rutten de mist in: IPV de ZWANENBURG baan, moet hij zeggen: De Buitenveldertbaan, die DIK over de prognoses van 2008 +2010 qua aantallen heen schiert,en de Zwanenburgbaan, haar prognose op geen stukken na haalt. Al 10 jaar steggelt de Rekenkamer en de Comm. MER met LVNL+Schiphol over het beslist onvoldoen- de functionerende Parallel vliegen via Polder en Zwanenburgbaan. (Zie de Inspectierapporten van de afgelopen 10 jaar! En te zien ook op deze site! Maar dat is geen onderwerp voor de Alderstafel, ben je gek..veel te link.
En dan te bedenken, dat dat Parallel vliegen overal WEL kan, en de ICAO normen de situatie hier volstrekt als veilig achten. En Alders durft die LVNL met directeur Riemens niet aan te pakken... Hij loog te Amstelveen (Cros info-avond)zoetgevooisd: Wij vliegen niet graag via de Buitenveldert-baan, want daar staan erg veel huizen, die aantikken in de norm...Opdat moment wist hij al, dat die huizennorm toch al salderend via de bedachte MHG norm berekend gaat worden: Achteraf wel te verstaan. Die zal beslist daardoor niet gaan knellen.... (Zijn salaris: € 750.000 p.jaar.)
LVNL is geen faciliterend bedrijf..:In de Telegraaf liet hij zich al eens sterk pro- groei uit. En op klachten regent het Smoezen via LVNL en BAS: O.a. De stabiele operatie vereiste dit, en er was sprake van buien"..Alleen Een bui op de wadden en in Groningen is al reden de B.baan in te zetten, bij het mooiste zomerweer. Praat Rutten ,even als Cerfontaine,bij het verlaten van het SCHIP zijn straatje schoon?

Geplaatst door jhgriese uit Amstelveen

III) En dank zij de liberale dame Schultz van Haegen fuseerden VROM Milieu met VenW... Nu dus I en M . De Inspectie handhaaft niet meer, voert alleen nu en dan een zgn Audit uit. We hebben daar de mankracht niet meer voor... aldus IenM tegen ons in een gesprek. En Schiphol berekent haar eigen geluidbelasting aldus de Inspectie.En oud VVD VROM Minister Winsemius kan het niet alleen, hij waarschuwt slechts nu en dan: PAS OP HOOR, Anders wordt je GESCHIPHOLD ...