Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geheim overleg luchtvaarttax

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 761 
|
 Financiële Telegraaf 
Geheim overleg luchtvaarttax

Door Arnold Burlage (Telegraaf)

AMSTERDAM (DFT) - De luchtvaartsector overlegt achter de schermen met de ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat over een verandering van de tickettaks, die beter op de duur van de vlucht en de vervuiling van het vliegtuig is afgestemd. Het overleg wordt gevoerd vanuit de BARIN, de koepelorganisatie van alle luchtvaartmaatschappijen die op Schiphol opereren, waarin de KLM een invloedrijke rol speelt. 

BARIN-secretaris Frank Allard sprak gisteren met vertegenwoordigers van het ministerie om de taks te differentieren al naar gelang de vliegafstand en het type vliegtuig. Ambtelijke kringen bevestigden dit gisteren.

De grote vliegbedrijven lijken daarmee akkoord te gaan met de belasting, die tot nu toe geen enkele relatie heeft met het milieu. De juridische stappen, die tegen de vliegbelasting zijn aangespannen, verliezen daarmee aan kracht.

Volgende week dienen nog drie kort gedingen tegen de Staat bij de rechtbank in Den Haag, één aangespannen door onder meer Schiphol, samen met het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR), de beide andere zaken door de BARIN en Maastricht Airport, samen met EasyJet.

De reissector is nog grotendeels onwetend van het overleg. Ook alle vliegmaatschappijen, waaronder de prijsvechters, zijn nog niet op de hoogte van het initiatief, waarmee de grote luchtvaartbedrijven uiteindelijk akkoord lijken te willen gaan met de heffing.

De vliegtaks, die PvdA-minister Wouter Bos (Financiën) per 1 juli gaat opleggen, bedraagt nu nog €11,25 voor vluchten tot 2500 kilometer en €45 voor verdere bestemmingen.

De merkwaardige huidige scheiding tussen de hoge en lage tickettaks heeft onder meer tot gevolg dat het hoogste tarief bijvoorbeeld wel vanaf Groningen Airport en niet vanaf Eindhoven Airport gaat gelden naar Antalya aan de Turkse Zuidkust. Voor de populaire Canarische Eilanden, deel van Spanje, moet ook de hoge taks worden neergeteld.

De koepelorganisatie van de vliegsector lijkt met het compromis over de vliegtaks in elk geval de vrijstelling van de doorreizende passagiers veilig te willen stellen. Het is vooral een belang van de KLM en in mindere mate van Schiphol.

Circa 70% van alle KLM passagiers en bijna 50% van alle reizigers via Schiphol kiezen de luchthaven voor doorverbindingen. Invoering van de taks voor die grote groep zou grote economische schade aan de KLM en de luchthaven toebrengen


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Inderdaad een belachelijke scheiding tussen hoog en laag. Maak er een gestaffelde prijs per afstand van: Iedere honderd kilometer 10 euro. Het zal technisch administratief wel weer een probleempje opleveren...

"Invoering van de taks voor die grote groep zou grote economische schade aan de KLM en de luchthaven toebrengen"

De KLM brengt op dit moment ernstige schade toe aan het milieu. Het moet daar onmiddelijk mee ophouden en / of beginnen met het vergoeden van de schade die het aanbrengt.

Geplaatst door Els uit Castricum

Beste L.R.Aalegeiz,

Wat een sterke van je, die opmerking van €10.- per 100 km. Dit is een mmooie oplossing.
En dan de inkomsten verdelen over een tweetal fondsen.
Het 1e fonds gebruiken om hele gebieden op te kopen, waar de houtkap (ook voor Nederland!) maar door blijft gaan en wat dan tot beschermd gebied verklaard wordt. En niet zoals nu een boompje hier en daar planten, dat er 100 jaar over doet om weer een bepaalde grootte te krijgen, als hij dan al niet gekapt is! Dus niks klimaat-neutraal. Flink aan de gang!
En het 2e fonds is voor de schadevergoeding, die aan ons, na al die ellendige jaren, betaald zou moeten worden om te kunnen verhuizen of anderszins. Isolatie is voor mij geen optie want ik ben fel tegen dichtgetimmerde huizen en vóór ademende, gezonde en normale huizen.
En tot slot: kun jij niet aan dat GEHEIME overleg meedoen met je grandioze ideeën? Aan goede ideeë zal beslist behoefte zijn.

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

@Els: beste Els, zolang mijn ideeën de capaciteit van de herriemakers vergroot zullen ze me vast niet uitnodigen voor het bijwonen van hun GEHEIME overlegjes.

Achterkamertjespolitiek mag niet meer maar een luchtvaartsector die VROM en V&W in het geheim manipuleert, dat komt gewoon in de krant.

Geplaatst door Gerard uit NULL

... en we accepteren het ook nog...

Geplaatst door Olav uit Castricum