Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Geen woningbouw meer vlak bij luchthaven’

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 568 
|
 Haarlems Dagblad 
‘Geen woningbouw meer vlak bij luchthaven’

DEN HAAG - Het kabinet moet woningbouw in de geluidsbelaste zones rond Schiphol tegenhouden. Dat stelt het Ruimtelijk Planbureau (RPB) in een studie over de toekomst van de luchthaven.

Minister Eurlings (verkeer) lijkt vast te houden aan het huidige beleid om geen woningbouw toe te staan in gebieden dichtbij Schiphol. Dat bleek gisteren nadat hij het rapport in ontvangst nam. Het provinciebestuur van Noord-Holland wil op beperkte schaal nieuwe woningen mogelijk maken in dorpen bij Schiphol waar vanwege de geluidshinder een bouwverbod geldt. Dit zou dan voor eigen risico van de bewoners zijn. De gemeente Haarlemmeermeer dringt al jaren aan op ruimere bouwmogelijkheden in kernen als Zwanenburg, Lijnden, Abbenes en Rijsenhout. Het RPB adviseert het kabinet om geen gehoor te geven aan de druk om huizenbouw toe te staan als het mainportbeleid wordt voortgezet. Schiphol moet volgens het advies het aantal lawaaiige- en nachtelijke vluchten beperken, terwijl prijsvechters, vakantiecharters en zakenvluchten kunnen worden uitgeplaatst naar het vliegveld Lelystad. Minister Eurlings is er voorstander van dat Lelystad op den duur vakantievluchten overneemt van Schiphol, zo liet hij weten. Volgens het RPB ligt het vliegveld van Lelystad uit het oogpunt van geluidshinder ’uitermate gunstig’ ten opzichte van de bebouwing. In de studie merkt het Ruimtelijk Planbureau op dat de eventuele aanleg van een zesde baan gunstig is voor de capaciteit en punctualiteit van Schiphol. Als belangrijkste nadeel voert het RPB aan dat er nieuwe geluidscontouren moeten worden getrokken. Een groot aantal mensen in de omgeving zal hinder ondervinden die zij eerder niet hadden, aldus het rapport. ,,In een van de uitbreidingsvarianten zal het dorp Rijsenhout bij voorbeeld volop te maken krijgen met de geluidsbelasting van de luchthaven.’’ De relaties tussen de overheid en de luchtvaartsector met de omgeving zullen naar verwachting van het RPB dan ’verder verslechteren’. Reden is dat de overheid terug zal moeten komen op de belofte dat Schiphol alleen mag doorgroeien binnen de bestaande milieunormen, zo stelt het RPB. ,,Een massieve tegenstand is dan te verwachten.’’ Schiphol maakt binnen enkele maanden de eigen toekomstvisie bekend voor na het jaar 2015. Daarbij komen onder meer mogelijke plannen voor een tweede terminal ten zuiden van Badhoevedorp en een zesde baan parallel aan de Kaagbaan aan de orde. Topman Cerfontaine heeft eerder gezegd dat een tweede Kaagbaan nodig is voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling. Het kabinet komt eind dit jaar met een toekomstverkenning.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Veel beter lijkt me:

geen luchtvaart in de buurt van woningbouw.


Mijn woonplaats is uit de 14e eeuw.

Geplaatst door Vos

De onze uit de 20-ste eeuw. Het stond er al voordat de dodo's uit Den Haag en de luchtvaartsector besloten om een snelweg boven ons mooie huisje aan te leggen.
Dus ook hier geldt: geen luchtvaart boven 'nieuwe' woningen!

Geplaatst door J.H. griese

Geen woningbouw meer mag dan opgetelt worden bij de kosten kant van de uit te voeren brede Maatschappelijke Kosten Baten-Analyse.
Idem met de infrastructurele kosten, zoals b.v. verdiepte aanleg A-9, die Amstelveen nu dwars door midden deelt, ooit een 2 baans provinciale weg was, die nu structureel in de File top 10 voorkomt.
jonge mensen/starters kunnen in de regio Amstelveen geen woning kopen/huren. Wachttijd 10 jaar....!