Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Geen sanctie voor overschrijding vlieglawaai

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 763 
|
 Haarlems Dagblad 
Geen sanctie voor overschrijding vlieglawaai

SCHIPHOL - Op twee handhavingspunten voor geluid rond Schiphol is vorig jaar meer lawaai gemaakt dan toegestaan. Minister Eurlings (verkeer) gaat echter geen sancties opleggen omdat de overschrijding het gevolg is van baanonderhoud. In een brief aan de Tweede Kamer legt Eurlings uit dat er in september 2007 een bijzondere situatie is ontstaan door groot onderhoud aan de Kaagbaan.

Als gevolg daarvan moesten vliegtuigen vaker vanuit het zuiden op de Zwanenburgbaan landen, ook ’s nachts. Handhavingspunten voor geluid bij Rijsenhout en in Kudelstaart werden daardoor te zwaar belast. Het opleggen van een maatregel of sanctie heeft volgens Eurlings tot doel om te voorkomen dat een soortgelijke overschrijding zich opnieuw zal voordoen. Hiervan is geen sprake omdat voor dit jaar geen nieuwe onderhoudsbeurt voor de Kaagbaan is voorzien, zo stelt de minister. Hij steunt daarom het besluit van de Inspectie Verkeer en Waterstaat om in dit geval niet handhavend op te treden. De problemen zijn ontstaan ondanks dat de maxima van enkele handhavingspunten voor geluid vorig jaar al werden versoepeld. Dit vooruitlopend op officiële, hogere grenswaarden voor bepaalde punten die anders de groei van Schiphol meer zouden beperken dan eerder was afgesproken. Schiphol heeft toestemming gevraagd om het banenstelsel anders te gebruiken vanwege het onderhoud aan de Zwanenburgbaan dat momenteel wordt uitgevoerd. De inspectie heeft toestemming verleend voor nachtelijke starts op de Aalsmeerbaan, maar heeft nog geen besluit genomen over het verzoek om de limieten van enkele handhavingspunten tijdelijk te verhogen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Ik was net iets te optimistisch met mijn opmerking op

http://www.vlieghinder.nl/reacties.php?id=4659_0_1_0_C


Terwijl de luchtvaartmaatschappijen van armoede failliet gaan spreekt Verkeer en Waterstaat tezamen met hun opperhoofd en de inspectie van diezelfde club nog over oprekken van geluidsnormen om de groei van SPL niet te beperken.

Dit gelooft geen mens zonder voorkennis van dossier Schiphol.

Geplaatst door Vreemde Vogel uit Ouder-Amstel

Vaak heb ik ook wel redelijke argumenten indien ik voor de zoveelste keer een parkeerboete kreeg. Kan ik in het vervolg ook naar min. Eurlings (of min. Hirsch Ballin just.) stappen om deze keer aub niet te handhaven? Belachelijk toch? Schiphol heeft bij de ministeries een wel heel bijzondere positie. V&W en de luchtvaartsector zijn afhankelijk van elkaar. VROM doet weinig tot niets. Mensen zijn de dupe.

Geplaatst door V.O,S. uit NULL

Ook de huidige minister Eurlings is een marionet van de luchtvaartsector. Hij heeft reeds diverse keren laten zien dat hij geen ballen heeft.