Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Geen lage vliegroutes boven ‘oude land’ (vliegveld Lelystad e.o)

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1100 
|
 destad nijkerk.nl 
Geen lage vliegroutes boven ‘oude land’ (vliegveld Lelystad e.o)

Door: Henk Brinkman

NIJKERK/REGIO – In de jongste voorstellen voor de vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad wordt vrijwel de gehele Noord West Veluwe (het ‘oude land’) gespaard. De vliegroutes langs Nijkerk en langs Hierden nabij Harderwijk zijn uit de voorstellen verdwenen.

Maandagavond gaf Hans Alders in Nunspeet tijdens een voorlichtingsavond voor inwoners een toelichting op de plannen voor de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Grofweg zijn er twee varianten voor de vliegroutes. Beide varianten kennen enkele subvarianten. Die voorstellen moeten nu in Milieu Effect Rapportage worden doorgelicht, waarna het kabinet een besluit neemt.
Alders schetste met een presentatie de dilemma’s die opgelost moesten worden. De vraag naar vliegbewegingen op Schiphol zal in 2020 uitkomen op 580.000, maar de maximale capaciteit is bepaald op 510.000. Voor de 70.000 vliegbewegingen moest een oplossing komen. De Tweede Kamer bepaalde dat gebruik moest worden gemaakt van bestaande vliegvelden. Daarbij kwam Lelystad in beeld als zogenoemd ‘twin-vliegveld’ van Schiphol, waar op termijn 45.000 vliegbewegingen mogelijk moeten worden. De resterende 25.000 vliegbewegingen worden toebedeeld aan vliegveld Eindhoven. De Tweede Kamer stemde in met dat voorstel, maar legde ook vast dat vliegverkeer vanaf Lelystad niet storend mocht werken voor vliegverkeer van en naar Schiphol. Bovendien moesten woonkernen zoveel mogelijk worden vermeden en zou het vliegverkeer zodra het boven het ‘oude land’ aankomt een hoogte van 6000 ft (ca. 2000 meter) moeten hebben bereikt. Daarvoor moest het kabinet tot een nieuwe indeling van het luchtruim besluiten, met een andere plek voor militair verkeer, omdat anders oplossingen onmogelijk zouden zijn.
In de varianten is er één waarbij vertrekkend vliegverkeer bij Biddinghuizen het Randmeer passeert richting Nunspeet. In alle andere varianten verlaten vliegtuigen de provincie Flevoland ter hoogte van Doornspijk of nog noordelijker. In alle gevallen geldt de voorwaarde dat de vliegtuigen dan al een hoogte van 6000 ft (2000 m) moeten hebben bereikt.
De route langs Nijkerk is verdwenen, omdat daar op een hoogte van 6000 ft problemen ontstaan met verkeer van en naar Schiphol.


Reacties op dit bericht