Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

‘Gebruik Buitenveldertbaan gaat volgens de regels’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 671 
|
 nu.nl en andere media 
‘Gebruik Buitenveldertbaan gaat volgens de regels’

De luchthaven Schiphol gebruikt de Buitenveldertbaan volgens de regels en eerder gemaakte afspraken. 

Dat heeft de zogenoemde Alderstafel, een overlegorgaan waarin onder meer Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), verschillende overheden en bewoners vertegenwoordigd zijn, woensdag bekendgemaakt.

Omwonenden klagen over geluidsoverlast. Ze stellen dat het gebruik van de Buitenveldertbaan de laatste jaren is toegenomen, maar volgens de Alderstafel is dit niet juist en is het aantal vliegbewegingen juist gedaald: Van 42.000 vliegbewegingen in 2011 naar 32.000 in 2013. Ruim tien jaar geleden waren er op deze baan zelfs nog 60- tot 80.000 landingen en starts.

Onlangs verscheen een rapport van het onderzoeksbureau Helios, dat stelde dat voor 17 procent van de landingen de keuze voor de Buitenveldertbaan niet te verklaren is.

De deelnemers van de Alderstafel stellen dat Helios een aantal criteria niet heeft meegenomen en dat er voor 96 procent wel degelijk een verklaring is die voldoet aan afspraken uit 2008. In dat jaar werd bepaald dat juist de banen worden gebruikt die de minste overlast geven en dat de Buitenveldertbaan daarbij als laatste wordt ingezet. De Polderbaan en Kaagbaan worden het meest gebruikt.

Experiment
In 2011 voerde Schiphol bij wijze van experiment een nieuw normen- handhavingsstelsel in, waarmee de geluidsoverlast zou moeten afnemen.

Wel werd de Buitenveldertbaan dat jaar relatief vaker gebruikt wegens slechte weersomstandigheden, waardoor omwonenden de indruk kregen dat de baan juist vaker werd gebruikt dan afgesproken. Maar volgens de Alderstafel zou dit aantal onder het oude stelsel niet anders zijn geweest en is de proef geslaagd.

De voorzitter van de Tafel, Hans Alders, pleit in een brief aan staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) dan ook voor snelle invoering van het nieuwe handhavingsstelsel. Het parlement bespreekt de kwestie nog deze week.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De indruk is inmiddels bij mij ontstaan dat de heer Hans Alders er niet voor de belangen van de omwonenden zit, maar overduidelijk voor de belangen van de sector.
Dus hoe serieus moet je de heer Hans Alders nog nemen? Het systeem dat de 'Tafel' hanteert is er eerder een van slikken, of stikken! Mijn in ziens is er maar 1 manier: Schiphol halveren of verkassen naar de Noordzee! Dan zijn we ook van dat al decennia durende gebakkelei af! Maar de eerste politici die dat durft aan te gaan, moet nog worden geboren..........

Geplaatst door leo

32.000 Hoeveel is dat nou....

Alleen vandaag al komen we in Aalsmeer aan meer dan 200 starts - en dié maken pas herrie!


Geplaatst door A. Boeing

Wel Leo, ik was onlangs eens in Aalsmeer en heb toen mijn verwondering geuit over de vliegtuigherrie. Ik kreeg als reactie dat dat wel waar is maar dat het dorp van Schiphol leeft met de handel in bloemen e.d. Tja, als Aalsmeer bloemen wil invoeren uit Afrika om ze te veilen en dan uit te voeren naar Rusland.... In ieder geval is de gemeente Aalsmeer toch altijd nog iets minder pro-Schiphol dan Haarlemmermeer. Nog wel want er komen verkiezingen aan, ook in Aalsmeer.

Geplaatst door leo

@Boeing, inderdaad,

De luchtvaartlobby heeft jarenlang goed haar best gedaan.
Het is echter zo dat slechts 6% van de bloemenproductie/import via Schiphol wordt vervoerd. En dat nog wel in het vrachtruim. Of dat 11 uur lang continu starten per dag rechtvaardigt vraag ik mij af.
Aalsmeerders kunnen toch niet zó dom zijn..

Wel moet je rekening houden met het feit dat sommige groepen, waaronder sommige bewonersbelangengroepen, indirect pleiten voor een volledig paralelle vliegoperatie. Dat is voor Schiphol het beste want dat kan eigenlijk altijd. Vandaar mijn reactie over "slechts" 32.000 vliegbewegingen.
In Aalsmeer zijn het er bijna driemaal zoveel. Als het daar al bij blijft. En daarvan 75% starts.

Je kunt ook zeggen dat er mensen zijn die nog nooit hebben gehoord van "Gedeelde vreugde is dubbele vreugde" en "Gedeelde smart is halve smart". Maar dat is een heel ander verhaal.