Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ganzenvanger op vliegtuigmotor niet mogelijk

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 619 
|
 Haarlems Dagblad 
Ganzenvanger op vliegtuigmotor niet mogelijk

SCHIPHOL - Het zou de ideale oplossing zijn: een systeem waardoor er geen vogels meer in de motoren van een vliegtuig kunnen komen. Maar volgens de Onderzoeksraad voor Veiligheid is dat technisch (nog) niet mogelijk en is vermindering van het aantal ganzen hard nodig.

Vogelaanvaringen op Schiphol zijn er altijd. Vorig jaar zelfs 130 keer. Maar meestal heeft dat weinig effecten. Het probleem van ganzen is dat ze zo groot zijn en hoog vliegen. Een gemiddelde gans is ruim drie kilo zwaar, zodat een motor meteen schade oploopt. Ganzen vliegen meestal in groepen en op een hoogte van 50 en 300 meter. Precies in de baan dat een toestel los is van de startbaan en na een botsing de start niet meer kan afbreken.

Op Schiphol keren regelmatig vliegtuigen terug na een vogelbotsing, maar dat is meestal alleen om te controleren of er schade is ontstaan. Ernstiger is het wanneer een motor uitvalt. Zo moest in 2009 een Airbus in New York een noodlanding maken op de Hudson na een botsing met een groep Canadese ganzen. Beide motoren waren toen uitgevallen. Bij de noodlanding vorig jaar juni van Royal Air Maroc op Schiphol kwamen ganzen in een motor en het landingsgestel.

Net als de koeienvanger op locomotieven in het wilde westen, zou een scherm voor de motor de meest simpele oplossing voor dit probleem zijn. Maar, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek, schermen kunnen de luchtstroom blokkeren of verstoren. Bovendien kan zich makkelijk ijs op zo’n scherm afzetten. Een probleem is ook dat een scherm met alle ophanging al gauw 450 kilo weegt, zodat meer brandstof wordt verbruikt. Tot slot bestaat het gevaar dat het scherm kapot gaat en dan in de motor terecht komt. Aangezien een honderd procent veilig scherm nog niet is ontwikkeld, ziet de Onderzoeksraad dat niet als oplossing.


Reacties op dit bericht