Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

GEBRUIK LUCHTRUIM BOVEN GEBIED SAIL 2005 BEPERKT

 |
 Geplaatst door: Rob 
 |
 Bekeken: 604 
|
 persbericht LVNL 
GEBRUIK LUCHTRUIM BOVEN GEBIED SAIL 2005 BEPERKT

Gedurende Sail 2005 zullen voor het gebruik van delen van het luchtruim boven Amsterdam en het gebied rond het Noordzeekanaal bijzondere maatregelen van kracht zijn. Deze maatregelen zijn genomen door het ministerie van Verkeer en Waterstaat op verzoek van de Commissaris van de Koningin van de provincie Noord-Holland en de burgemeesters van de betrokken gemeenten.
De grote maritieme manifestatie Sail 2005 vindt van 17 tot en met 22 augustus in de hoofdstad plaats.
De verwachting is dat veel luchtverkeer in de categorie “kleine luchtvaart” op het evenement zal afkomen. Om dit verkeer in goede banen te leiden zijn er boven het Sail gebied vier luchtruimdelen aangewezen waarin het luchtverkeer zich aan bijzondere regels moet houden. Daarvoor is ondermeer een vaste vlieghoogte vastgesteld van 1100 ft (bijna 400 meter) voor het kleine verkeer en 1500 ft (ongeveer 500 meter) voor reclamesleep-vluchten. In de gebruikelijke omstandigheden geldt een minimum vlieghoogte van 1000 ft (ruim 300 meter).
Voor alle vluchten die zich in deze delen van het luchtruim bevinden moet twee uur voor aanvang een vliegplan zijn ingediend bij Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Er mag in de aangewezen gebieden niet gevlogen worden zonder voorafgaande toestemming van LVNL. Gedurende Sail moet het verkeer in deze gebieden ook voorgeschreven routes aanhouden en moeten aanwijzingen van de verkeersleiding worden gevolgd.
Ballonvaarten zijn in de betrokken gebieden niet toegestaan.
Een van de twee gebieden boven het Noordzeekanaal ligt in het verkeersgebied van Schiphol. Dit gebied wordt alleen voor luchtverkeer dat Sail wil bezoeken opengesteld wanneer dit niet voor het Schiphol-verkeer gebruikt moet worden. 
Het gebruik van dit verkeersgebied, dat ligt in het verlengde van de Polderbaan, wordt primair bepaald door de weersomstandigheden en het daarmee samenhangende baangebruik.
De Luchtvaartpolitie houdt toezicht op het naleven van de regels.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Wellicht dat Sail de aandacht van het 'grote publiek' kan vestigen op de buitenproportionele overlast van De Polderbaan in de regio.

Geplaatst door Rob

daarom zorgt de LVNL er wel voor dat er zo goed als geen vliegtuigen te zien zullen zijn...
Stel je eens voor dat iedereen plotseling roept ... Goh wel erg veel vliegtuigen die er over komen he...
Dan het laatste (wel het leukste!!) "de luchtvaart politie houdt toezicht op het naleven van...." Ja als je schiphol belt dat er te veel vliegtuigen zijn dan komt de Luchtvaart politie bij je langs om je eens flink onder druk te zetten. En oh we de gebeente dat je een weerwoord hebt dan schroomt men er niet voor om je leugenaar (en meer van dat moois) te noemen in je eigen huis.

Ja, die pet past ons allemaal.... Luchtvaart politie .. laat me niet lachen... ze zijn nog erger dan parkeerbeheer in Amsterdam...

Geplaatst door Vos

Inderdaad Rob, als je melding maakt van te
veel en lawaaierige toestellen, dan zie je
absoluut geen ´luchtvaartpolitie´.
Maar een evenement als Sail, ja kun je
lekker vanuit de lucht toekijken, geen grote
herrie-bakken in de buurt........heerlijk
beroep toch, ´luchtvaartpolitie-agentje´.

Zou Cerfontaine en zijn kliek een stukje
luchtruim hebben geclaimd, om lekker Sail
te kunnen bekijken vanuit de lucht?




Geplaatst door L.R. Aalegeiz

Meest gehoorde reactie van Sail-bezoekers in de buurt van Pontje Buitenhuizen:

“Schandalig, waarom doen jullie daar niets aan?”

en

“Het is vandaag zeker wel erger dan normaal?”

en

“Ik zou ‘ze’ aanklagen!”


Er werd lang niet zo frequent gestart vanaf de Polderbaan als normaal, zo’n 10 kisten per uur. Desalniettemin stonden er geregeld meer mensen naar de lucht te kijken dan naar de boten op het water. Angstig en geschrokken en bewonderend.