Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Fusie Delta en Northwest pre voor Air France-KLM

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 1411 
|
 De Financiele Telegraaf 
Fusie Delta en Northwest pre voor Air France-KLM

NEW YORK (DFT) - De voorgenomen fusie tussen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen en Delta en Northwest is goed nieuws voor Air France-KLM. Met de fusie krijgt de Frans-Nederlandse combinatie eindelijk de felbegeerde krachtige partner op het Amerikaanse continent. 

Delta neemt Northwest in feite over voor een bedrag van omgerekend €2,3 miljard. Daarmee ontstaat de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld met een vloot van ruim 1400 vliegtuigen en een netwerk van bijna 400 bestemmingen in 67 landen. Samen vervoerden beide maatschappijen vorig jaar 176 miljoen passagiers.

Volgens de beoogd president van de nieuwe luchtgigant, de huidige bestuursvoorzitter van Delta, Richard Anderson, is de fusie goed voor iedereen. ,,Voor het personeel, dat een stevige werkgever krijgt die continuïteit kan bieden, voor de passagiers die gebruik kunnen maken van ons uitgebreide netwerk, en voor de aandeelhouder.”

De fusiebesprekingen, die zich maandenvoortsleepten, kwamen in een stroomversnelling door de exploderende brandstofprijzen.

Een liter vliegtuigbrandstof kost momenteel ruim twee keer zoveel als vorig jaar. Daarmee dreigden de brandstofkosten in hoog tempo de winsten van Delta en Northwest te eroderen. ,,Nu we samengaan kunnen we veel schaalvoordelen halen waardoor we het effect van de dure brandstof kunnen elimineren”, aldus Anderson in zijn karakteristieke zangerige zuidelijke accent, gisteren in New York waar de nieuwe combinatie werd toegelicht.

Knooppunten

Vooralsnog is de nieuwe luchtvaartgigant voornemens niet te snijden in de knooppunten van zowel Delta en Northwest. Het nieuwe bestuur meent dat deze allemaal winstgevend zijn en dat dat niet nodig is. Waarnemers wijzen er echter op dat op langere termijn vrijwel zeker knooppunten gaan vervallen. Al is het maar om de schaalvoordelen volledig te gebruiken.

Uit onderzoek van durfinvesteerder Pardus Capital Management werd al eerder bekend dat het sluiten van het Northwest-knooppunt Memphis en het Delta-knooppunt Cincinnati €1,5 miljard kan opleveren. ,,Zover is het nog lang niet. Iedere hub heeft zijn eigen kwaliteiten en is grotendeels complementair”, aldus Doug Steenland, de voorzitter van Northwest die in de nieuwe combinatie de tweede viool gaat spelen. Ondanks dat hij de roemrijke luchtvaartmaatschappij gisteren ten grave droeg, noemde Steenland de overname ,,een historische dag voor de luchtvaart.” Maar ook voor hemzelf was het een heugelijk moment. De fusie levert hem tot woede van de vakbonden een bonus van $7,8 miljoen op.

Hoewel voormalig KLM-voorzitter Leo van Wijk op de achtergrond in zijn rol als strateeg binnen de directie van Air France-KLM meestuurde met het fusieproces, wordt in Amstelveen ook met gefronste wenkbrauwen naar het samengaan gekeken. Het gevaar bestaat dat de grote Amerikaanse broer op termijn ook op het vasteland van Europa wil gaan concurreren. En het is dan nog maar de vraag of de keuze op Schiphol valt of dat Parijs de voorkeur krijgt.

Op zijn vroegst kan het integreren van beide maatschappijen voor het einde van het jaar beginnen. Daarvoor moet echter wel nog het Amerikaanse congres akkoord gaan en moet overeenstemming worden bereikt met de piloten van Northwest. Anderson riep de Amerikanen gisteren op zich bij de lokale senator sterk te maken voor de fusie. Het personeel van beide maatschappijen wordt gepaaid doordat het 4% van het aandelenkapitaal mag verdelen.

Naar verwachting is het samensmelten van Delta en Northwest het begin van een nieuwe consolidatiegolf in de luchtvaart.


Reacties op dit bericht