Frankrijk en België bannen vliegmaatschappijen
De directie van de burgerluchtvaart in Frankrijk (DGAC) heeft een zwarte lijst gepubliceerd van vijf luchtvaartmaatschappijen die het Franse luchtruim niet in mogen. Het betreft de Liberiaanse maatschappij International Air Services, het Thaise Phuket Air, Air Saint Thomas (Verenigde Staten), Air Koryo (Noord-Korea) en Lineas Aer (Mozambique).
PARIJS/BRUSSEL (ANP) - De luchtvaartautoriteiten in Frankrijk en België hebben de namen van luchtvaartmaatschappijen vrijgegeven die volgens hen onveilig zijn. Zondagavond publiceerde de directie van de burgerluchtvaart in Frankrijk (DGAC) een zwarte lijst met vijf namen.
Maandag noemde de Belgische verkeersminister Landuyt negen maatschappijen. In Frankrijk gaat het om de Liberiaanse maatschappij International Air Services, het Thaise Phuket Air, Air Saint Thomas (Verenigde Staten), Air Koryo (Noord-Korea) en Lineas Aer (Mozambique). Frankrijk wil met de publicatie van de lijst passagiers waar ook ter wereld voor de betreffende maatschappijen waarschuwen.
Maatregelen
Na het ongeluk van tien dagen geleden met een Colombiaans vliegtuig in Venezuela, beloofde minister Perben van Transport zo’n lijst te publiceren ,,vooruitlopend op Europese maatregelen’‘. Bij het ongeluk waren alle inzittenden (152 Frans-Antilliaanse passagiers en de acht Colombiaanse bemanningsleden) om het leven gekomen.
In België gaat het om vrachtvervoerders die om veiligheidsredenen niet mogen vliegen. Op de lijst staan Africa Lines (Centraalafrikaanse Republiek), Air Memphis (Egypte), Air Van Airlines (Armenië), Central Air Expres (Congo), ICTTPW (Libië), International Air Tours (Nigeria), Johnsons Air (Ghana), Silverback Cargo Freighters (Rwanda) en South Airlines (Oekraïne). De maatschappij Air Memphis heeft overigens tot voor kort nog wel gevlogen op Schiphol, maar sinds enkele maanden gebeurt dat niet meer wegens capaciteitsgebrek op de luchthaven.
Intussen staat sinds begin van het weekeinde een vliegtuig van het Turkse Fly Air aan de grond op het vliegveld Charles-de-Gaulle bij Parijs na een onaangekondigde controle. De papieren van het toestel waren niet in orde, de banden kapot en niet conform de eisen, en er zat een lek in de brandstoftanks.
Noot redactie vlieghinder.nl:
Op de weblog geenstijl.nl vindt u een uitgebreide lijst van incidenten van ook nog andere vliegtuigmaatschappijen. Onze conclusie: De glamour-wereld van Peter Stuyvesant is kennelijk toch niet zo mooi als men ons steeds wil doen geloven. Hoe drukker in de lucht hoe meer risico op de grond, dat is inmiddels wel duidelijk. De vraag is niet meer of, maar wanneer de tweede Bijlmerramp zich zal aandienen….