Fracties vrezen tweede terminal bij Polderbaan
HAARLEMMERMEER - De omlegging van de A9 dreigt hand in hand te gaan met de bouw van een tweede terminal aan de kop van de Polderbaan van Schiphol. Daarvoor waarschuwen GroenLinks, Leefbaar Haarlemmermeer, PvdA en D66. Zij leiden uit brieven van Schipholbaas G. Cerfontaine en uit andere stukken af dat dat de voorwaarde is voor de bijdrage van de luchthaven aan de omlegging van de rijksweg.
De vier fracties zijn bang dat de gunstige effecten voor Badhoevedorp van een omgelegde rijksweg teloor gaan door het lawaai en de stank van taxiënde vliegtuigen bij de tweede terminal tussen Badhoevedorp en Boesingheliede.
Deze vier fracties, die 19 van de 39 zetels bezetten, benadrukken dat ze er niet op uit zijn om de omlegging tegen te houden. Maar ze worstelen enorm met de voorstellen die wethouder M. Bezuijen (VVD) heeft gedaan en waarover later deze maand besluiten moeten vallen, zo maken I. Ebbers (GroenLinks), J. Nobel (PvdA), B. Ottens (D66) en P. van Groenigen (Leefbaar Haarlemmermeer) duidelijk.
Ebbers pleit ervoor om de gemeente de 15 miljoen euro die Schiphol voor de omlegging op tafel legt, zelf te laten betalen. ,,De gemeente moet bepalen of en waar die terminal komt. Besluiten daarover mogen niet vallen in de slipstream van de discussie over de omlegging van de A9’‘, zegt Ebbers.
In de voorstellen van Bezuijen draait het vooral om de financiële aspecten van de omlegging van de rijksweg. De raadsleden wordt gevraagd akkoord te gaan met een Haarlemmermeerse bijdrage van zo’n 110 miljoen euro. Maar een groot deel van de gemeenteraad houdt vol dat er méér op het spel staat dan de financiële kant van de zaak.
Ottens van D66 heeft het in dit verband over ‘de dubbele agenda van het ministerie van verkeer en waterstaat’ dat hij ook nog eens uitmaakt voor ‘de fanclub van Schiphol’. Net als PvdA-raadslid J. Nobel gelooft hij niet dat het ministerie de omlegging van de A9 steunt vanwege het milieu, maar omwille van de plannen van de luchthaven.
Nobel herinnert eraan dat het ministerie de vele Haarlemmermeerse pleidooien voor een maximumsnelheid van tachtig kilometer per uur op de A9 altijd naast zich heeft neergelegd. Het gaat er bij hem niet in dat ‘dit rechtse kabinet nu ineens een geweldige belangstelling voor het milieu aan de dag legt’. Ottens deelt die visie. ,,Schiphol kan voor een dubbeltje op de eerste rij komen te zitten, dáár gaat het om.’’ Ook Van Groenigen van de Leefbaren ziet dat gevaar, zegt hij. Hij heeft het over ‘voorgebakken strategieën’.
Wethouder M. Bezuijen laat via zijn woordvoerster M. Kisjes weten dat de tweede terminal ‘los staat van de omlegging van de A9’. Maar VVD-voorman H. Kuipers zegt daarover: ,,Formeel is dat zo. Maar ik ben niet naief. We kennen allemaal de brochure die eerst geheim was en nu niet meer en waar die tweede terminal is ingetekend.’’ Een plan, aldus Kuipers, dat door de omlegging van de A9 dichterbij komt, maar waar hij niet op tegen is.
P. Theunisse van de dorpsraad Badhoevedorp zegt ook te worstelen, maar hij dringt er bij de fracties sterk op aan om de omlegging van de A9, waarvoor hij al lange tijd vecht, te steunen. ,,Alleen door de overeenkomsten met de verschillende partijen, waaronder Schiphol, aan te gaan, kun je plaats nemen achter het stuur. Aan de kant blijven en ‘nee’ roepen helpt niet. Maar ik erken dat dit een heel tricky spel is, temeer als je je bedenkt dat al die grond voor driekwart al in handen van Schiphol is, Cerfontaine bij wijze van spreken dagelijks met staatssecretaris M. Schultz overlegt en wethouder Bezuijen achter moet aansluiten.’‘
Wim Koevoet