Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Fors minder geluidsoverlast door ’glijvluchtlanding’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 847 
|
 Telegraaf 
Fors minder geluidsoverlast door ’glijvluchtlanding’

door ARNOLD BURLAGE (Telegraaf)

SEATTLE – Nieuwe vliegprocedures voor Schiphol verminderen binnenkort het geluid met 37% en het brandstofverbruik met ruim 2000 liter – 500 gallon - per vlucht. De veranderingen hebben vooral betrekking op de landing en een efficiëntere rangschikking van de taxiënde vliegtuigen op Schiphol. Het aantal vertragingen moet daardoor ook gaan afnemen.

In plaats van de huidige trapsgewijze daling van toestellen wordt onder meer de geluidsarme glijlanding – de Continuous Descend Approach (CDA) – ingevoerd.
De nieuwe procedures volgen op onder meer een studie die vliegtuigfabrikant Boeing heeft uitgevoerd in samenwerking met de KLM, Martinair en Transavia. Luchtverkeersleiding Nederland en Eurocontrol, het Europese vluchtleidingcentrum, hebben ook aan het project meegewerkt.
De geleidelijke ’CDA-landing’ met nauwelijks nog vermogen, dus vervuiling, kon tot nu toe alleen op rustige uren worden uitgevoerd, omdat meer separatie tussen toestellen is vereist. De test met vliegtuigfabrikant Boeing zorgt nu voor een oplossing.
De algemeen directeur van Luchtverkeersleiding Nederland, Erik Kroese, bevestigt de test samen met Boeing. „We kunnen nu inderdaad beginnen met de invoering, maar het is nog maar de eerste stap. In Europees verband moet er nog afstemming plaatsvinden.”
De topman van de verkeersleiding in ons land onthult dat uiteindelijk meer verkeer per start- en landingsbaan mogelijk wordt met minder geluid. Hierbij wordt gebruik gemaakt van aanvliegroutes voor de landing over minder bewoonde gebieden.
Vliegtuigfabrikant Boeing, maar ook Airbus in Europa, werkt nauw samen met luchtvaartmaatschappijen en luchtverkeersleidingorganisaties voor een betere benutting van het luchtruim en de ontwikkeling van nieuwe technieken en apparatuur.

Lagere kosten
Boeing-official Terrance Scott, belast met techniek, stelt: „Voor de nieuwe milieuvriendelijke en efficiëntere generatie vliegtuigen is nieuwe hard- en software ontwikkeld.”
Het gaat trouwens niet alleen om milieuvoordelen. „De vermindering van het brandstofverbruik zorgt voor de vliegmaatschappijen ook voor significant lagere kosten en houdt zo voor passagiers de vliegprijzen zo laag mogelijk”, aldus de vliegtuigfabrikant.
De Boeing-studie op Schiphol is onderdeel van een wereldwijd programma van de vliegtuigfabrikant. Speerpunt daarin is de belofte dat iedere nieuwe generatie vliegtuigen gegarandeerd 15% minder CO2-uitstoot en minder brandstof verbruikt.
De nieuwste Boeing 737 type 800 bijvoorbeeld, waarvan de Nederlandse maatschappij ArkeFly deze week het eerste toestel kreeg afgeleverd, is in alle opzichten milieuvriendelijker, produceert minder geluid en vervuiling en is 3 tot 5% aerodynamischer.
De Boeing 787, die is vertraagd, officieel vanwege een tekort aan onderdelen, verbruikt 20% minder brandstof en een zelfde percentage minder CO2-uitstoot vergeleken met de even grote Boeing 767. De zone, de zogenaamde ’footprint’, waarin sprake is van geluidsoverlast, is met 60 procent verkleind.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door leo uit de kwakel

** Let op !
Kroese zegt: Uiteindelijk is meer verkeer per start- en landingsbaan mogelijk met minder geluid per vliegtuig, dus capaciteitsuitbreiding.
En wég is de relatieve stilte. Wég is het vermeende voordeel voor de omgeving.

Geplaatst door gerard uit NULL

"Hierbij wordt gebruik gemaakt van aanvliegroutes voor de landing over minder bewoonde gebieden."
Dus, Leo, niet alleen méér verkeer, maar ook nog geconcentreerder over bepaalde regio's. En dan te bedenken dat juist onze regio om onverklaarbare reden te boek staat als 'minder bewoond'. Hetgeen aantoonbaar niet waar is. Pas boven Alkmaar neemt de bevolkingsdichtheid wat af. Toch worden de CDA-'buizen' recht over onze gemeente al een jaar lang door LVNL ingemasseerd. De gemeente lijkt te slapen. Net als het bestuur van PVRC. Die denken zeker dat het wel mee zal vallen. Dat dacht men hier ook vóór de Polderbaan. Maar het viel niet mee. Geschiedenis is toch om van te léren? Léér dan!