‘Fors meer vliegtuigherrie’
ROTTERDAM - Het gebied waarbinnen bewoners geluidsoverlast van Rotterdam Airport hebben, wordt bijna twee keer zo groot als nu, als de luchthaven zich verder ontwikkelt tot zakenvliegveld.
Dat blijkt uit een nog geheim rapport over de uitbreidingsmogelijkheden voor de luchthaven, dat in bezit is van deze krant.
Het aantal mensen in de omgeving van het vliegveld dat naar verwachting ernstige geluidshinder ondervindt, zal verdrievoudigen naar 13.500. Het gaat om een gebied rond het vliegveld van bijna twaalf vierkante kilometer (80 procent groter dan nu) met zo’n 2200 woningen (negen keer meer dan nu).
Vele tientallen woningen moeten dan extra worden geïsoleerd. Deze kosten komen voor rekening van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat het geld weer verhaalt op luchtvaartmaatschappijen die het lawaai veroorzaken.
De overlast zal vooral merkbaar zijn in delen van Lansingerland, Schiedam en Rotterdam-Overschie. Ook buiten die zone zal de geluidshinder toenemen, zegt Steven van der Kleij (Rotterdam Airport). Zo zullen Vlaardingers straks niet één keer maar drie keer per uur een vliegtuig horen overkomen.
De toename van de herrie wordt veroorzaakt door groei van het aantal vluchten. Ook zal er ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat relatief meer worden gevlogen. Dat staat in het Milieu Effect Rapport, dat binnenkort openbaar wordt gemaakt.
Daarin worden scenario’s geschetst die groei van Rotterdam Airport mogelijk moeten maken. Minister Eurlings zal op basis daarvan een definitief besluit nemen, naar verwachting nog dit jaar. Van der Kleij benadrukt dat het groeiscenario voor de zakenluchthaven nog ver weg is. Het rapport moet er vooral voor zorgen dat verouderde regels voor Rotterdam Airport worden aangepast aan het huidige gebruik van de luchthaven.
‘Nog meer herrie? Geen denken aan’
‘Nog meer overlast van Rotterdam Airport? Geen denken aan!’ John Poot uit Rotterdam-Overschie is stellig. Hij ligt al vaak genoeg wakker van die luchthaven, zegt hij. Zeker als er na elf uur ’s avonds een kist komt overdenderen schrikken hij en zijn buurtbewoners geregeld wakker.
Pas nog ging een afvaardiging van de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast bij de Rotterdamse wethouder Mark Harbers op de koffie, vertelt Poot. Met de vraag wat hij aan de huidige herrie wil doen. „Het is ook een belofte van het college om de overlast te verminderen. Dat valt moeilijk te rijmen met de ontwikkelingen die in dat rapport staan.’’
„Vergis je niet,’’ vult John van Gestel uit Schiedam aan. „Zo’n 70.000 tot 100.000 mensen worden in hun slaap gestoord door die vliegtuigen. Dat zal dus niet minder worden. Wat er in het rapport staat, is niet mis. Het belooft niet veel goeds.’’
Zoveel is zeker: het rapport over de gevolgen van groei van Rotterdam Airport op de omgeving – het Milieu Effect Rapport – zal de gemoederen flink bezig houden. Over twee weken mogen verschillende gemeenteraden er zich voor het eerst over buigen. Ook burgers uit de omgeving van Rotterdam Airport komen aan de beurt, zodra het rapport ter inzage wordt gelegd.
Het rapport dient twee doelen, legt Steven van der Kleij van Rotterdam Airport uit. De huidige afspraken over het gebruik van zijn vliegveld zijn gedateerd en bovendien zijn er een paar jaar geleden verkeerde berekeningen gemaakt. Nu het vliegverkeer op de Rotterdamse luchthaven toeneemt, voor een groot deel veroorzaakt door de komst van jaarlijks honderden overheidsvluchten naar Rotterdam na de sluiting van het vliegveld Valkenburg, moet een aantal plooien worden gladgestreken.
Zo moeten er duidelijke afspraken komen over het aantal regeringsvluchten, in het bijzonder over het aantal dat ’s nachts Rotterdam aandoet. In het rapport wordt nu uitgegaan van jaarlijks 949 overheidsvluchten tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s ochtends. Dat waren er in heel 2008 620.
De regels móeten worden veranderd, hoewel de feitelijke situatie nauwelijks zal veranderen. Het rapport is stellig: zonder aanpassing aan de actualiteit zal een ‘aanzienlijk’ deel van het huidige vliegverkeer niet meer op Rotterdam Airport terechtkunnen. Het normale voortbestaan van de luchthaven komt dan ‘in gevaar’.
Met het milieurapport heeft luchtvaartminister Camiel Eurlings iets in handen om zijn besluit straks op te baseren.
Het andere doel van het rapport is een ‘doorkijkje’ naar de toekomst, legt Van der Kleij uit. En vooral daar zit de pijn, want de gevolgen voor de omgeving van het vliegveld zijn niet gering. Het gebied met vliegtuiglawaai wordt bijna twee keer zo groot (een groei van 80 procent). In het ongunstigste geval zullen 164 huizen extra moeten worden geïsoleerd. Zo’n 13.500 omwonenden ondervinden dan ‘ernstige geluidshinder’.
Oorzaak is de forse toename van het aantal vluchten van en naar Rotterdam Airport, dat over een jaar of vijftien door het leven wil gaan als zakenluchthaven. Dat betekent een verdubbeling van het aantal vluchten.
En anders dan wat Rotterdam Airport eerder stelde, toen het de toekomstplannen toelichtte, zal volgens het rapport de overlast wel degelijk toenemen.
Al valt dat volgens Van der Kleij nog wel mee, hoewel het rapport anders beweert. „Vliegtuigen worden namelijk steeds stiller. Er komt een nieuwe generatie aan. Daar heb je vanzelf minder last van.’’
Geplaatst door Observer uit Nederland
Alweer de smoes: Vliegtuigen worden stiller.
Daar valt de komende 15 jaren zeker geen winst meer te behalen, en eventueel iets stillere vluchten, worden te niet gedaan,door hogere aantallen.