Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Fijnstof op kozijnen erg plakkerig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 738 
|
 noordhollands dagblad.nl 
Fijnstof op kozijnen erg plakkerig

Door Redacteur Kennemerland

HEEMSKERK - Tien jaar geleden kon je een laagje fijnstof op je raamkozijn gemakkelijk wegvegen. Nu niet meer, constateert Heemskerker Joop Floor. Het stof van nu plakt op het kozijn.

Op zijn witte tuinstoelen in de achtertuin ziet hij iets vergelijkbaars. ,,Ik krijg de stoelen nauwelijks nog goed schoon. Ze krijgen op den duur een grijze waas. Het lijkt wel of het stof zich in het kunststof materiaal vreet. Gewoon stof doet dat niet.’’

Het is dan ook geen stof van Tata. Want dat is droog, zegt de Heemskerker voor wie de herkomst duidelijk is. ,,Volgens mij komt dit van het intensieve luchtverkeer. Zeg maar, sinds de Polderbaan’’, aldus Floor (72).

Joop Floor denkt dat het alles te maken heeft met de onvolledige verbranding in de motoren van de vertrekkende vliegtuigen. Het opstijgen kost veel energie, de motoren werken volop. Maar vlak het inkomend luchtverkeer ook niet uit, zegt hij erbij.

De Heemskerker pleit ervoor dat de piloten wegblijven uit het luchtruim boven de aaneengesloten woonkernen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Loriet

Ja,en die vervuiling door het vliegverkeer
wordt ook nog eens met veel stress ingeademd!
Bedankt overheid omdat je geen accijns wil heffen op deze gevaarlijke troep.



Geplaatst door cros op de helling

Het oude beeld van de vuilnisbelt aan de rand van de stad is in een moderne variant helaas van toepassing op de regio IJmond/Kennemerland. Ingeklemd tussen de door Schiphol geregisseerde "Metropoolregio" aan de ene en de oprukkende "Grootstad Alkmaar" aan de andere kant zucht de regiobewoner onder enorme hoeveelheden lawaai, uitstoot (o.a. heel veel fijnstof) en snel toenemende kansen op een aircrash.
Zelfs vuilnis (en wie weet wat nog meer?) uit Zuid Italie wordt per schip aangevoerd en hier dan verbrand. Maar vreemd genoeg lijkt het wel een taboe om deze ontoelaatbare overmaat aan vervuiling - met alle gezondheidsrisico's eraan verbonden - aan de orde te stellen. Of is er iets anders aan de hand?

Het is bepaald opvallend dat veel gemeenten in deze regio alle controle in handen hebben gelegd van verzelfstandigde organisaties die totaal niet in staat blijken om dit probleem adequaat aan te pakken. De Milieudiensten, CROS, Veiligheidsregio en zo verder slurpen de beschikbare middelen op om vervolgens i.s.m. Schiphol/BAS en genoemd onofficieel bestuur zijnde de "Metropoolregio" met NB!! een "gezaghebbende" Economische Raad o.l.v. de CEO van een grote ICT multinational. Wie echt geinteresseerd is kan zich gaan verwonderen door het lezen van het nieuwe publicitaire vehikel "Metropoolpodium" dat op www.metropoolregioamsterdam.nl direct in pdf is te downloaden.

Alleen de CAL gemeenten wisten hier min of meer buiten te blijven, maar de overige gemeentebesturen - zie de colofon! - lijken het lot van hun bewoners direct in handen te hebben gelegd van de slimme "Metropolisten" die met onze belastinggelden de gemeentelijke autonomie aantasten en de bewoners het nakijken geven.

Zou hier nu echt niets aan te doen zijn, zo lijkt toch de vraag?