Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Felle ruzie KLM en Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 686 
|
 de Telegraaf 
Felle ruzie KLM en Schiphol

(door Ronald Veerman, Telegraaf)

AMSTERDAM -  Tussen Schiphol en zijn grootste klant KLM is een knallende ruzie uitgebroken, nu beide partijen elkaar in de haren zijn gevlogen over de toekomst van de luchthaven.

Diverse bronnen bevestigen dat het ‘even goed mis’ is tussen de luchtvaartbazen Peter Hartman (KLM) en Jos Nijhuis (Schiphol), nadat de eerste vorige week in De Telegraaf moest lezen dat Schiphol intensieve gesprekken met easyJet voert. Daarbij zou de Britse prijsbreker fors mogen uitbreiden door een handvol toestellen vast op Schiphol te stationeren. Vervolgens kan met vele tientallen goedkope vluchten per week vol de concurrentie met KLM worden aangegaan.

KLM, maar ook dochter Transavia, zijn furieus over de ‘uitverkoopplannen’ die volgens hen op termijn het unieke netwerk en de werkgelegenheid ondermijnen die van Schiphol zo’n machtige internationale mainport hebben gemaakt.

Een oplossing van het openlijke conflict wordt daarnaast niet bevorderd door de tegengestelde karakters van de licht ontvlambare vlieger Hartman - die ook hard met de reiswereld botste over de aswolk - en de bedachtzame accountant Nijhuis. De luchthaven, die zijn tarieven wil aanpassen ten gunste van de prijsbrekers, bevestigt dat sprake is van een ‘verschil van inzicht’, maar wil verder niet reageren.

Nadat vorig jaar door de crisis vier miljoen passagiers wegliepen, is duidelijk dat Schiphol niet langer de ogen wil sluiten voor de oprukkende prijsvechters, die als enige in Europa winst maken en groeien. Zo leed Air France KLM 1,6 miljard euro verlies en wordt de passagiersvloot al jaren niet of nauwelijks uitgebreid. Daarentegen verdubbelde het wel winstgevende easyJet het aantal toestellen in vijf jaar tot bijna tweehonderd toestellen, inmiddels meer dan alle Nederlandse maatschappijen samen.

Volgens easyJet voert KLM een achterhoedegevecht. “Met vijfhonderd routes hebben wij het grootste netwerk van Europa. Negentien van de twintig nieuwe bestemmingen worden door prijsbrekers geopend. Schiphol zal juist terrein verliezen wanneer het de goedkope maatschappijen blijven negeren.”


Reacties op dit bericht