Extra controle prijsvechters op vliegvelden.
DEN HAAG, zaterdag
Het groeiende aantal vliegtuigen van kleine prijsvechters uit het Midden-Oosten dat Nederland aandoet is vaak erg onveilig.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat komende zomer extra controles uitvoeren om deze passagierskisten met gebreken op te sporen. In de landen van herkomst is het toezicht zwaar onvoldoende. Dit leidt ertoe dat reizigers op de vluchten van en naar ons land in onveilige situaties kunnen belanden.
Dit staat in het jaarverslag van de inspectie, die benadrukt dat de toestellen van prijsvechters als Easyjet en Ryanair wel in orde zijn. Vooral maatschappijen uit Turkije en Egypte nemen het niet zo nauw met de veiligheidsvoorschriften. Bij verscheidene controles werden loszittende bagagenetten aangetroffen, bleken navigatiekaarten verlopen en waren brandstoftanks defect. Vorig jaar hield de inspectie 46 toestellen aan de grond om de vastgestelde gebreken te laten verhelpen; in vijftien gevallen betrof het Turkse vliegtuigen.
Phuket Air
Een jumbo van de omstreden luchtvaartmaatschappij Phuket Air is gisteren op Schiphol aan de grond gehouden. Het vertrek werd pas uren later toegestaan, naar een andere dichterbij gelegen tussenbestemming, waarvoor de reizigers niet hadden geboekt.
Het toestel met ruim 400 Nederlandse en Belgische vakantiegangers mocht niet ’s middags op de geplande tijd vertrekken, omdat de medische verklaring van een van de vliegers al meer dan een halfjaar bleek verlopen.
De luchtvaartinspectie ontdekte die voor piloten zware overtreding, omdat toestellen van de maatschappij al sinds de start deze maand streng worden gecontroleerd. Al eerdere bleek de maatschappij op Schiphol niet over de actuele vliegkaarten te beschikken.
Phuket Air voert voor dumpprijzen vakantievluchten uit naar Bangkok en Bali voor onder meer reisorganisaties Holland International, Arke en Kras. Directeur Van der Heijden van TUI Nederland noemde de kritiek „op alle slakken zout leggen”.
Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Onder de Polderbaan
’t Is te hopen dat directeur Van der Heijden niet typerend is voor de rest van de medewerkers in de reiswereld.