Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Explosie herrieklachten uit Floriande

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 776 
|
 Haarlems Dagblad 
Explosie herrieklachten uit Floriande

SCHIPHOL - Het aantal bewoners uit Hoofddorp dat klaagt over vliegtuigherrie is voor het eerst groter dan uit Amsterdam. Een oproep van de wijkraad Floriande om vaker te klagen heeft hiermee succes gehad.

In de maanden november, december en januari werd door 237 mensen uit Hoofddorp geklaagd bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Dat terwijl een jaar eerder in deze wintermaanden net 90 keer een klacht werd ingediend. Met deze explosieve toename is Hoofddorp nu voor het eerst sinds jaren Amsterdam gepasseerd als koploper. Dat terwijl ook vanuit Amsterdam meer mensen klaagden (van 210 naar 221 mensen). Amstelveen staat nog steeds derde op de klaagranglijst, al nam ook daar het aantal klachten toe. Dat blijkt uit de kwartaalrapportage van BAS.

De toename van het aantal klagers van 1103 naar 1579 is opvallend. De verwachting was dat het nieuwe geluidsstelsel tot minder klachten zou leiden. Geheel volgens dat nieuwe stelsel is er meer geland op de Kaagbaan en Aalsmeerbaan en meer gestart vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan. En vanwege de sneeuwoverlast is ook nog eens een groot aantal vluchten uitgevallen. Maar omdat er ook vaker een flinke noordwestenwind stond, is toch vaker de Buitenveldertbaan ingezet, net als tijdens sneeuw- en mistperioden. Dat vertaalt zich meteen in meer klachten uit Amstelveen.

Toch blijft de klachtenexplosie uit Hoofddorp opvallend. Er is immers vaker geland op de Kaagbaan en juist de starts leiden doorgaans tot klachten. Maar meer starts vanaf de Polderbaan kunnen wel meer klachten over grondlawaai opleveren. Bij BAS wordt er op gewezen dat alle publiciteit over de vaste bochtstraal over Floriande, het nieuwe geluidsstelsel en het grondlawaai meer bewoners op het idee heeft gebracht om een klacht over overvliegende of startende toestellen in te dienen. Bovendien had de wijkraad Floriande in een brief alle bewoners daartoe opgeroepen. ,,Wij vinden het van wezenlijk belang dat zo veel mogelijk bewoners hun klachten over vliegtuiglawaai gaan of blijven melden bij BAS en meedoen aan het geluidservaringsonderzoek. Dit is nodig om de overlast onder de aandacht van de bestuurders te brengen’’, benadrukt Fred van Delden van de wijkraad.

De wijkraad ziet het liefst de toestellen niet meer over Floriande overkomen. Maar onlangs lieten bestuurders al weten dat er voorlopig geen nieuwe uitvliegroute komt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door jhgriese uit amstelveen

Vreemde zaak. De spijkerboorroute zou makkelijk verplaatst kunnen worden: Eerst vanaf de Kaagbaan langer rechtdoor naar het zuiden vliegen, op deze manier meer hoogte maken, om daarna pas naar rechts af te buigen, richting zee.

Geplaatst door joop uit haarlem

Dat zou capaciteitverlies opleveren Jan (per uur)
en capaciteitverlies is belangrijker dan leefmilieu van mensen laat staan ganzen in ons mooie schipholland.

Geplaatst door john uit heemstede

De Florianders krijgen ook nog het 380 KV net(hoogspanningskabels) op 60 meter afstand waarvan bekend is dat het voor een verhoogde leukemiekans zorgt bij kinderen onder de 14 jaar . Met dank aan Schiphol die geen zin heeft in het oostelijke 380KV traject langs hun startbanen...

Geplaatst door ton2 uit castricum

als ze eenmaal een jaar of 6 of 7 murw gemaakt zijn met vliegtuigherrie, en de bewoners doorhebben dat klagen voor 100% zinloos is, neemt het aantal klachten vanzelf af .............. en kan men in de statistieken opnemen dat "de overlast is afgenomen", geheel analoog aan de gang van zaken m.b.t. de Polderbaan in Castricum.

Geplaatst door joop uit haarlem

Ook het klagen van Haarlemmers komt niet door de herrie hoor, nee er is helemaal geen overlast van de Kolderbaan, dat komt doordat een vliegtuig van Air-Maroc laag over Haarlem is gevlogen eh... vorig jaar.
(Zo probleem opgelost.)